تک نیوز > اخبار فناوری ایران و اینترنت و شبکه : دبیر کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت: کمیسیون در حال ورود به جزئیات طرح صیانت است

دبیر کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت: کمیسیون در حال ورود به جزئیات طرح صیانت است

5659031

دبیر کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت اعلام کرد معنای تصویب کلیات این طرح آن است که طرح رد نشده است و چون این کلیات رأی آورده است، معنایش آن است که می‌‌توانیم به جزئیات ورود کنیم و ما در حال ورود ماده به ماده این طرح هستیم.

خبرگزاری فارس امروز (۷ اسفند) در نشست خبری با حضور اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت به بررسی این طرح و حواشی ایجاد‌شده پیرامون این موضوع پرداخت.

رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت در این نشست با پذیرفتن عدم روشنگری در مورد این طرح گفت:

انتقادهای منتقدان درباره عدم روشنگری درخصوص طرح فضای مجازی قبول داریم و می‌پذیریم که تبیین خوبی در این زمینه صورت نگرفته است؛ اما رسانه‌ها باید کمک کنند تا روشنگری لازم دراین باره انجام شود که شاید پاسخ به انتقادات منتقدان در این اظهارات وجود داشته باشد.

او ادامه داد:

در حال رصد و جمع آوری انتقادات هستیم. این در حالی است که در دوره گذشته هدفی از سوی منتقدان ترسیم شده و آن‌ها به طرح سامان‌دهی فضای مجازی حمله می‌کردند و درنهایت خود را پیروز تلقی می‌کردند؛ درحالی‌که ۹۰ درصد این انتقادات اصلاً به متن این طرح مربوط نمی‌شد.

تقی‌پور در‌ادامه به روند بررسی طرح پرداخت و بیان کرد:

از ۱۸ مهر تاکنون ۴۸ جلسه کمیسیون مشترک برای بررسی این طرح یا در مرکز پژوهش‌های مجلس یا در کمیسیون‌های مجلس و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها برگزار شده است. تمامی صورت‌جلسات این نشست‌ها موجود است.

یک صفحه قانون درباره فضای مجازی نداریم

درادامه این نشست خبری، زهره الهیان، یکی دیگر از اعضای کمیسیون مشترک گفت:

در کشورهای اروپایی و آمریکایی سال‌ها است قوانین فضای مجازی وجود دارد و این قوانین بسیار روزمره است.‌ ما هنوز یک صفحه قانون درباره فضای مجازی نداریم. باید نظم لازم را در این فضای بی‌نظمی و جنگل‌مآبانه ایجاد کنیم.

او ادامه داد:

در بحث اقتصادی که شعار سال است، عزم دولت و مجلس حمایت از کسب‌و‌کارهای ایرانیان است. این در حالی است که ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کسب‌وکار اینترنتی در کشورمان داریم و ۸ تا ۹ میلیون نفر از آحاد جامعه روزی خود را ازطریق فضای مجازی می‌برند؛ اما آن‌ها درمقابل سرقت و هک اطلاعات بی‌پناه هستند و هیچ قوانین حمایتی از آن‌ها وجود ندارد… مرکز ملی دفاع از حقوق کودک اعلام کرد پرونده‌های زیادی با موضوع اثرات فضای مجازی بر کودکان وجود دارد و بر تعداد این پرونده‌ها افزوده می‌شود.»

او ادامه داد:

کودکان ما در شرایط کرونایی مجبور هستند از اینترنت برای فضای مجازی استفاده کنند؛ اما چرا ما سیم‌کارت کودک که برای او اینترنت امن را فراهم کند، نداریم. دلیل این موضوع و فقدان قوانین لازم و حمایتی از فضای مجازی است.

الهیان تأکید کرد که باید موازی‌کاری‌ها و تضادهای حکمرانی در این بخش از بین برود و دستگاه‌های مختلف پاسخگوی مجلس باشند. نماینده تهران همچنین درباره اتاق‌های فکر که علیه این طرح فعالیت می‌کنند، گفت:

اتاق‌های فکر زیادی برنامه‌ریزی شده و فعال هستند که ذهن مردم و نمایندگان مجلس را علیه این طرح مخدوش کنند. ضمن اینکه ضدانقلاب خارج‌نشین هم با عصبانیت علیه این طرح صحبت می‌کنند و مشخص است آن‌ها به‌دنبال سامان‌دهی فضای مجازی نیستند.

نمی‌توانیم عالم بزرگی به نام فضای مجازی را رها کنیم

مهرداد ویس‌کرمی، دبیر کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، هم درادامه این نشست با بیان اینکه در قبال فضای مجازی سه رویکرد وجود دارد، گفت:

رویکرد اول شیفته و منفعل است که آن‌ها قائل به رهاشدگی و یله‌بودن در این فضا هستند. پیروان این رویکرد غرب‌گرا هستند و اگر کشور در دستان آن‌ها بیفتد، شاهد تکرار وقایع اوکراین خواهیم بود. رویکرد دوم هم قائل به آن است که فضای مجازی امری ترسناک و شبیه غول است که اصلاً کاری به آن‌ها نداریم. رویکرد سوم رویکردی است که می‌تواند ما را با پیگیری آن به تمدن نوین ایرانی اسلامی برساند.

او درادامه اضافه کرد:

نمی‌توانیم عالم بزرگی به نام فضای مجازی را رها کنیم زیرا بعداً متهم به کوته‌فکری‌هایی خواهیم شد. هرچه موضوع فضای مجازی پیچیده‌تر شود، شرایط هم حساس‌تر خواهد شد. وقتی جامعه به فضای مجازی حساس است؛ یعنی اینکه این فضا حقیقی بوده و نیاز فوری جامعه محسوب شده و در راستای معیشت و کسب‌و‌کار مردم است.

ویس‌کرمی همچنین با اشاره به اینکه این طرح اصلاً ربطی به کاهش سرعت اینترنت که هم اکنون شاهد آن هستیم ندارد، گفت:

ما هنوز کاری نکرده‌ایم و قانونی تصویب نشده است. اگر قانون داشتیم، مشخص می‌شد چه کسانی عامل کاهش آن بوده هستند و باید پاسخ‌گوی مجلس می‌بودند.

درادامه این نشست، غلامحسین رضوانی، دیگر عضو کمیسیون مشترک، مردم را ولی‌نعمت دانست که از بررسی طرح فضای مجازی نگران شدند. او نمایندگان را مسئول دانست که باید به مردم درمورد این طرح توضیح دهند. او ادامه داد:‌

برخی افراد سوپرمن با انتشار کلیپی اعلام کردند حاکمیت به‌دنبال محدودسازی فضای مجازی است؛ درحالی‌که دشمن در این فضا جولان می‌دهد. نباید نمایندگان مجلس را متهم به فیلترینگ و محدودسازی اینترنت کنند. این در حالی است که ردپای دشمن را در فضای مجازی نمی‌بینند.

او همچنین بیان کرد:

معنای تصویب کلیات طرح فضای مجازی، یعنی اصرار مجلس به داشتن قانون که جزئیات آن ریز‌به‌‌ریز بررسی خواهد شد. درمجموع، مجلس به‌دنبال حمایت از مردم و کسب‌و‌کار آنان در فضای مجازی است.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز