تک نیوز > کامپیوتر و سخت افزار : جزئیات بُرد مدار چاپی RTX 4080 و 4090 فاش شد؛ ۲۴ گیگابایت حافظه و توان ۶۰۰ وات

جزئیات بُرد مدار چاپی RTX 4080 و 4090 فاش شد؛ ۲۴ گیگابایت حافظه و توان ۶۰۰ وات

Screenshot 2022 03 26 144128

اطلاعات برد مدار چاپی RTX 4080 و 4090 نشان می‌دهد که این گرافیک‌ها غول‌پیکر و پرمصرف خواهند بود.

اطلاعات اولیه‌ی به‌دست‌آمده از بُرد مدار چاپی (PCB) گرافیک‌های مورد انتظار GeForce RTX 4080 و RTX 4090‌ حکایت از آن دارند که این کارت‌های گرافیک بسیار بزرگ و پرمصرف خواهند بود. براساس گزارش‌های جدید، تولیدکنندگان کارت‌های گرافیک می‌توانند از بُردهای تولیدشده برای کارت RTX 3090 Ti در گرافیک‌های آینده‌ی خود استفاده کنند.

به‌گزارش وب‌سایت Igor’s Lab، طراحی مرجع کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر واحد پردازش گرافیکی AD102 انویدیا، بالغ‌بر ۱۲ تراشه‌ی حافظه‌ی GDDR با مجموع باس ۳۸۴ بیت را در برمی‌گیرد. با ۱۲ تراشه‌ی حافظه، کارت‌های گرافیک RTX 4080/4090 انویدیا بالغ‌بر ۲۴ گیگابایت حافظه با IC-های ۱۶ گیگابیتی (۲ گیگابایتی) DRAM را در بطن خود خواهند داشت.

گفته می‌شود که طراحی مرجع گرافیک‌های RTX 4080/4090 برای تولیدکنندگان بُردهای Add-in (بُردی که قطعات مختلف کارت گرافیک، شامل تراشه و حافظه را روی خود دارد)، یک ماژول پیچیده‌ی تنظیم ولتاژ را نیز در بطن خود دارد که از کنترلرهای چندفازی UP9512 شرکت uPI Semi استفاده می‌کند.

وب‌سایت Igor’s Lab ادعا می‌کند که این کارت‌ها از کانکتور توان 12VHPWR مبتنی‌بر PCIe 5 بهره می‌برند و توان مصرفی آن‌ها به ۶۰۰ وات می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود برای کسانی که پاور مدرن سازگار با ATX 3.0 دراختیار ندارند، انویدیا و شرکای آن، تبدیل‌های 4×8 پین به 12VHPWR را به‌همراه کارت‌های گرافیک خود ارائه کنند.

کارت‌های گرافیک رفته‌رفته بزرگ‌تر و پرمصرف‌تر می‌شوند؛ اما انتقال حرارت ۶۰۰ واتی حتی با سیستم‌های خنک‌کننده‌ی مایع نیز امر دشواری خواهد بود. انتظار می‌رود که کارت‌های Founders Edition انویدیا و کارت‌های گرافیک شرکت‌های دیگر از خنک‌کننده‌های هوایی سه-درگاهی بهره ببرند؛ اما پیش‌بینی می‌شود که برخی از محصولات سفارشی‌شده، برای بهبود پایداری یا فراهم‌سازی امکان اورکلاک، از سیستم خنک‌کننده‌ای به‌عرض ۳٫۵ اسلات استفاده کنند.

انویدیا احتمالاً از فرایند 4N شرکت TSMC برای تولید گرافیک‌های Ada Lovelace بهره خواهد برد، بنابراین حتی با افزایش تعداد ترانزیستورها، پرمصرف‌تر بودن گرافیک‌های جدید در مقایسه‌ با گرافیک‌های Ampere تولیدشده با فرایند قدیمی N8 سامسونگ غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد؛ پس باید به گزارش‌های مربوط به توان طراحی حرارتی ۶۰۰ واتی گرافیک RTX 4000 با دیده‌ی تردید نگریست.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز