تک نیوز > اخبار تکنولوژی : مایکروسافت و متا برای مدیریت دیتاسنترها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

مایکروسافت و متا برای مدیریت دیتاسنترها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

data centers

شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری به دنبال روش‌های جدیدی برای بهینه‌سازی شیوه‌های مدیریت دیتاسنترها هستند. گوگل چند سال پیش گفته بود که توانسته با هوش مصنوعی مدیریت انرژی بهتری در دیتاسنترهای خود داشته باشد. حالا مایکروسافت و متا هم می‌خواهند از این فناوری در دیتاسنترهای بزرگ خود استفاده کنند.

مایکروسافت می‌گوید در حال توسعه یک سیستم هوش مصنوعی است که داده‌های مربوط به منابع مختلف را تحلیل می‌کند و برای تیم‌های عملیاتی دیتاسنترها هشدارهایی می‌فرستد تا از اثر حوادث ایمنی بکاهد یا جلوی آن‌ها را بگیرد. این شرکت در حال ساخت یک سیستم مکمل و مرتبط دیگر هم است که سعی می‌کند تاثیر عوامل مختلف بر زمان‌بندی ساخت دیتاسنترها را شناسایی و پیش‌بینی کند. سخنگوی مایکروسافت می‌گوید انتظار می‌رود که این سیستم در دنباله سال به دیتاسنترهای این شرکت وارد شود.

از آن سو، متا هم مدعی است که می‌خواهد از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی چگونگی عملکرد دیتاسنترها در شرایط محیطی بسیار سخت استفاده کند. این شرکت می‌گوید مدتی است که توسعه مدل‌های فیزیکی برای شبیه‌سازی شرایط دشوار را آغاز کرده و این داده‌ها را به مدل‌های هوش مصنوعی می‌دهد تا مصرف انرژی، سیستم‌های خنک‌سازی و جریان هوا را بهینه‌سازی کنند.

AHREFS DC 5

سخنگوی متا می‌گوید: «ما داده‌های عملیاتی زیادی را از دیتاسنترهای خود دریافت می‌کنیم…هر سرور و دستگاهی که در شبکه استفاده می‌شود، بار کاری متفاوتی دارد، مقدار انرژی متفاوتی مصرف می‌کند، تولید گرمای خاص خودش را دارد و باعث حرکت مقدار خاصی از جریان هوا در دیتاسنترها می‌شود. تیم [زیرساخت] ما داده‌های مربوط به هر سرور را گردآوری کرده و مدل‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌سازد که می‌توانند جایگاه سرورها و رک‌ها را در دیتاسنترها مشخص کرده و به منظور بهینه‌سازی توان و بهره‌وری، بارهای کاری مشخصی را به آن‌ها بفرستند.»

افزون بر حل مشکل مربوط به ایمنی کارمندانی که با کار در دیتاسنترها با مواد شیمیایی خطرناک مواجه می‌شوند، هوش مصنوعی می‌تواند در مدیریت قطعی‌ها که هزینه زیادی روی دست شرکت‌ها می‌گذارد، بهتر عمل کند. متا بیش از 20 دیتاسنتر در سراسر دنیا دارد، در حالی که تعداد دیتاسنترهای مایکروسافت به بیش از 200 عدد می‌رسد و می‌خواهد سالانه 50 تا 100 دیتاسنتر جدید را به مجموعه خود اضافه کند.

گوگل در سال 2018 مدعی شده بود که هوش مصنوعی واحد دیپ‌مایند این شرکت توانسته به‌طور میانگین 30 درصد در مصرف انرژی در دیتاسنترها صرفه‌جویی کند.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز