تک نیوز > اخبار خودرو : کمبود تیراژ مشکل اصلی صنعت خودرو در سال 1401

کمبود تیراژ مشکل اصلی صنعت خودرو در سال 1401

lack of supply is main problem automotive industry

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در مصاحبه اخیر گفت که در شرایط کنونی، کمبود عرضه مشکل اصلی صنعت خودرو است. تمام مشکلات جانبی، از رانت و فساد در قرعه‌کشی گرفته تا افزایش غیرمنطقی قیمت خودروها، همگی به کمبود تولید خودرو در کشور مربوط می‌شوند.

اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازاری باعث شده تا خودرو نه به عنوان یک کالای مصرفی، بلکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته شود. به همین خاطر افراد بسیاری تمایل دارند تا به جای خرید طلا یا ملک، به سراغ ماشین بروند تا با خرید و فروش آن بتوانند به سودهای میلیونی برسند.

به عنوان مثال در بازار فعلی، اختلاف بین قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازاری پژو پارس حدود ۱۶۰ میلیون تومان است! این واقعیت تلخ باعث شده ولع افراد به خرید خودرو افزایش یابد و تناسب بین عرضه و تقاضا از بین برود. دلالان و واسطه گران نیز از این موقعیت سوءاستفاده کرده و آشفتگی بازار را دوچندان می‌کنند.

فعال بودن روند قرعه‌کشی در سیستم فروش نیز به سبب افزایش بی‌رویه تقاضا بوده و به نوبه خود نشان‌دهنده کمبود عرضه مشکل اصلی صنعت خودرو است، چون اگر موجودی خودروها به اندازه تقاضا باشد، قرعه‌کشی هیچ معنای خاصی ندارد.

در سال‌های اخیر، تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو و قطعات آن، فشار زیادی بر خودروسازان داخلی وارد کرده و بهره‌وری آن‌ها را به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داده است. متاسفانه در شرایط تحریمی و وضع اقتصادی ناگوار کنونی، به نظر نمی‌رسد خودروسازان بتوانند به وعده‌های خود مبنی بر افزایش تیراژ عمل کنند. امید است ازسرگیری واردات خودرو تا حدی بتواند کمبود عرضه در بازار خودرو را کاهش دهد.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز