تک نیوز > اخبار تکنولوژی و اخبار علمی : اولین قایق پرنده برقی جهان معرفی شد [تماشا کنید]

اولین قایق پرنده برقی جهان معرفی شد [تماشا کنید]

skynews hydrofoil artemis 5798596

یک شرکت ایرلندی به نام Artemis Technologies قایقی ساخته که اولین نمونه قایق پرنده برقی دنیا محسوب می‌شود. این محصول که می‌تواند روی آب معلق شود، ظاهرا در دو مدل با ظرفیت 6 یا 12 مسافر به بازار می‌آید و می‌تواند تا حدود 100 کیلومتر مسافت طی کند.

شرکت «آرتمیس» که تحت هدایت «ایاین پرسی»، قهرمان قایق‌رانی المپیک فعالیت می‌کند، می‌گوید این قایق پرنده برقی را با هدف کاهش آلودگی‌های زیست محیطی ساخته است. این محصول با نام eFoiler ظرف مدت یک ساعت شارژ می‌شود و دوباره می‌تواند 100 کیلومتر حرکت کند.

اگر بخش فیلم در اپلیکیشن تک نیوز با خطا کار می کند جهت مشاهده اینجا کلیک کنید.

پرسی درباره محصولات پاک این شرکت می‌گوید: «با تحولی که در اثر عرضه قایق‌های کاری و تفریحی ما به وجود می‌آید، بلفاست و بریتانیا در این مسیر پیشگام خواهند بود و هزاران شغل ایجاد می‌شود. این دستاورد اتفاق بسیار بزرگی نه فقط برای ما بلکه برای تمامی برنامه‌های حذف کربن است، چرا که سازمان بین‌المللی دریانوردی خواستار نصف شدن آلودگی‌ها تا سال 2050 شده است.»

قایق برقی پرنده؛ راهی برای کاهش آلودگی

کنسرسیومی به رهبری آرتمیس و با همراهی شرکت Bombardier، بندر بلفاست و دانشگاه‌های ایرلند شمالی در سال 2020 حدود 33 میلیون پوند از دولت تسهیلات گرفت تا قایق‌های بدون آلودگی بسازد. حالا «برندون لوئیس»، وزیر کشور ایرلند شمالی اعلام کرده که توسعه وسایل نقلیه سبز گام بسیار مثبتی در مبارزه با تغییرات اقلیمی است.

125323054 foilrainbow

قایق‌های پرنده یا در واقع قایق‌های باله‌دار یا هیدروفویل محصولاتی هستند که در زیر بدنه آن‌ها تیغه‌ای عمودی قرار می‌گیرد. وقتی سرعت این وسایل نقلیه به سطح خاصی می‌رسد، بدنه قایق از روی آب بلند می‌شود و به شکل معلق روی این تیغه یا باله حرکت می‌کند. این قایق‌ها به خاطر سطح تماس پایین‌تر با آب به انرژی کمتری برای حرکت کردن نیاز دارند و البته صدای کمتری تولید می‌کنند.

آرتمیس می‌گوید قایق پرنده برقی این شرکت در مقایسه با نمونه‌هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، حدود 90 درصد به صرفه‌جویی در انرژی کمک خواهد کرد.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز