تک نیوز > اینترنت و شبکه و اخبار تکنولوژی : نماینده مجلس: مصونیت شورای عالی فضای مجازی می‌تواند به فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام ختم شود

نماینده مجلس: مصونیت شورای عالی فضای مجازی می‌تواند به فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام ختم شود

Screenshot 2022 06 27 151556

نایب رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس اعتقاد دارد با مصونیت شورای عالی فضای مجازی، عملا فیلترینگ تمام ابزارهای پرکاربرد فضای مجازی مانند واتس‌اپ و ‌اینستاگرام قابلیت اجرایی د‌ارد.

هفته گذشته نمایندگان مجلس با مستثنی شدن مصوبات شورای عالی فضای مجازی از فرآیند بررسی شکایت‌ها در دیوان عدالت اداری موافقت کردند.

موضوعی که با انتقاد «غلامرضا نوری»، نماینده مجلس همراه شده است. او در گفتگو با دنیای اقتصاد با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای خروج طرح صیانت از دست کمیسیون اصل 85 اظهار داشت مسیر برون رفت خوبی در این باره شکل گرفت اما بعد از آن، تصمیم پیرامون شورای عالی فضای مجازی باعث شده تا همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد:

«طرح صیانت اکنون در جایی است که سرنوشتش برای ما مبهم و نامعلوم است؛ چون شورای عالی فضای مجازی دیگر از شفافیت و بازخواست مصون شده است.»

نوری معتقد است با این مصوبه عملا موضوع فیلترینگ تمام ابزارهای پرکاربرد فضای مجازی مانند واتس‌اپ، ‌اینستاگرام و بقیه موارد قابلیت اجرایی د‌ارد.

به گفته وی، اگر شورای نگهبان هم مصوبه هفته گذشته مجلس درباره اصلاح قانون آیین دادرسی و تشکیلات دیوان عدالت اداری را تایید کند، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند از این شورا شکایت کند:

«مثلا نمی‌توان شکایت کرد این تصمیم شما (فیلترینگ) برای اقتصاد، کسب‌وکار، زندگی و گردش آزاد اطلاعات و برای این بخش از حقوق اساسی ما مضر است و درخواست لغو آن را نمی‌توان داد.»

گفتنی است دیجیاتو پیش از این، مصونیت ایجاد شده برای شورای عالی فضای مجازی را به صورت حقوقی بررسی کرده است. نعناکار، کارشناس حقوق فناوری در گفتگو با دیجیاتو مصوبه مجلس را یک بن بست حقوقی دانسته بود که در نهایت به ضرر مردم خواهد شد. از سوی دیگر ایازی، کارشناس و پژوهشگر حوزه فناوری تاکید کرده بود که امکان اعتراض به مصوبات شورای عالی فضای مجازی در دادگاه‌های عمومی وجود داشته و دیوان عدالت اداری پیش از این هم صلاحیت رسیدگی به مصوبات این نهاد را نداشته است.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاه کاربران (7 دیدگاه)

  1. همین الانم دست کمی از فیلتر نداره. صبح روی نت ایرانسل اینستا باز نمیشد. یا باز میشد فقط متن بود و عکس و فیلم نمیومد.
    واتساپ هم که تماسش هی ریکانکت میده.

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز