تک نیوز > اخبار تکنولوژی و امنیت : روسیه گوگل و Airbnb را به دلیل نقض قوانین حفاظت از داده‌ها جریمه کرد

روسیه گوگل و Airbnb را به دلیل نقض قوانین حفاظت از داده‌ها جریمه کرد

google russia4 ss 1920

روسیه شرکت‌های گوگل، Airbnb ،Pinterest و Twitch را به دلیل ذخیره نکردن داده‌هایی که کرملین می‌تواند آن‌ها را دریافت کند، جریمه کرد. به گفته مقامات روسی این شرکت‌ها قوانین مربوط به حفاظت از داده‌های کاربران این کشور را زیر پا گذاشته‌اند و به همین دلیل مشمول جریمه می‌شوند.

در واقع شرکت‌های مذکور با قوانین سختگیرانه حریم خصوصی روسیه مخالفت کرده‌اند. همان قوانینی که منجر به ممنوعیت لینکدین در سال 2016 در سراسر روسیه شد.

شرکت‌های توییچ، پینترست، گوگل و ایر‌بی‌ان‌بی توسط دادگاه مسکو و با اتهام عدم ذخیره داده‌های شهروندان روس در داخل این کشور جریمه شده‌اند. البته هنوز میزان دقیق جریمه شرکت‌ها مذکور مشخص نشده است. اما به نظر می‌ٰرسد نقض مکرر قانون می‌تواند در چنین مواردی جریمه‌هایی از 6 میلیون تا 18 میلیون روبل را به دنبال داشته باشد که به دلار آمریکا، جریمه‌ای بین 112,000 تا 336,000 دلار می‌شود. این دومین بار است که گوگل به دلیل نقض قوانین ذخیره سازی اطلاعات در روسیه جریمه می‌شود.

روسیه

قوانین سخت‌گیرانه حفاظت از داده‌ها در روسیه

اولین بار روسیه در سال 2014 قوانین بومی‌سازی داده‌ها را تصویب کرد و شرکت‌های فناوری که داده‌های شهروندان روس را پردازش می‌کنند، براساس این قانون ملزم هستند از سرورهای داخل همان کشور برای انجام این کار استفاده کنند. با این وجود برخی انتقادهایی به این قانون وارد کردند و ذخیره داده‌ها به صورت محلی را یکی از هدف کاملا عملی مقامات روسی برای دسترسی به داده‌ها می‌دانستند که مسیر را برای دسترسی غیرقانونی به اطلاعات ذخیره شده در آن سرورها باز می‌کند.

در حال حاضر نزدیک به 600 شرکت فعال در حوزه فناوری از این قانون پیروی می‌کنند. هرچند طی سال‌های گذشته برخی از آنها به این قانون پای‌بند نبوده‌اند. لینکدین یکی از شرکت‌هایی بود که در سال 201 از این قانون تبعیت نکرد و به همین دلیل به صورت کامل در سراسر روسیه مسدود شد.

در سال 2021، پلتفرم‌های تحت مالکیت متا یعنی فیسبوک و واتس‌اپ به همراه توییتر، همگی مشمول جریمه‌های نسبتا ناچیزی به دلیل ناتوانی در بومی‌سازی داده‌های کاربران روسی شدند.

برچسب ها :

جواد امیری

بیا با هم بنویسیم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز