تک نیوز > اخبار علمی و نجوم و فضا : تصویر روز ناسا: طلوع ابرماه توت فرنگی

تصویر روز ناسا: طلوع ابرماه توت فرنگی

StrawberryMoonRise Busilacchi 6720 scaled e1656920656599

معمولا در نزدیکی افق وقتی ماه را مشاهده می‌کنیم، به نظر می‌رسد که بزرگتر باشد، اما این اتفاق چیزی جز «توهم ماه» (Moon illusion) نیست. اگر در تایم‌لپسی از طلوع ماه به اندازه آن توجه کنید، متوجه می‌شوید که اندازه زاویه‌ای ماه در افق هنگام طلوع و غروب هیچ تغییری نمی‌کند. تصویر امروز ناسا ترکیبی از شش عکس هنگام طلوع ابرماه توت فرنگی (Strawberry Supermoon) است که هر ۶۰ ثانیه یک بار ثبت شده.

با اینکه اندازه ماه هنگام طلوع یا غروب آن تغییری نمی‌کند، اما رنگ آن کاملا متفاوت است و این تصویر ترکیبی به خوبی نشان می‌دهد که ماه در افق چقدر می‌تواند قرمز باشد. این تصویر از ساردینیا در ایتالیا یک روز پس از ابرماه خردادماه ثبت شده است. ابرماه ماه کاملی است که در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار دارد و کمی بزرگتر از حالت عادی دیده می‌شود. البته که این اندازه با چشم قابل تشخیص نیست، اما با تلسکوپ می‌توان به وضوح تفاوت آن را متوجه شد.

ابرماه ژوئن در فرهنگ بومیان آمریکایی به ماه توت فرنگی معروف است که با ماه برداشت محصول توت فرنگی همزمان می‌شود. در این تصویر این ابرماه از پشت کوه زین شیطان (Devil’s Saddle) طلوع می‌کند و این کوه به خاطر شکل عجیبش چنین نامی گرفته است. رنگ ماه در افق به دلیل اعوجاجات جوی و غلظت بیشتر جو زمین بیشتر پخش می‌شود و به سمت طول موج قرمز میل می‌کند.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز