تک نیوز > اخبار تکنولوژی و اخبار فناوری ایران : سرویس سفر اشتراکی تپسی با نام «لاین» دوباره به صورت آزمایشی شروع به کار کرد

سرویس سفر اشتراکی تپسی با نام «لاین» دوباره به صورت آزمایشی شروع به کار کرد

سفر اشتراکی تپسی

سرویس سفر اشتراکی تپسی لاین بعد از تقریبا بیش از دو سال توقف فعالیت دوباره به طور آزمایشی شروع به کار کرده است. در این سرویس مسافرین می‌توانند سفری ارزان‌تر را تجربه کنند به شرط آنکه یک یا دو همسفر دیگر در طول مسیر داشته باشند و سفرشان را به طور اشتراکی انجام دهند.

سرویس تپسی لاین از دی ماه ۹۶ معرفی شد و بیش از دو سال در کلانشهر تهران فعالیت کرد. طی این دو سال، سفرهای متعددی با تپسی لاین برای مسافرین این سامانه میسر شد و هزینه سفرها را برای مسافرین نزدیک به سی درصد کمتر کرد.

در آن زمان «میلاد منشی پور» مدیرعامل تپسی در گفتگو با تک نیوز اعلام کرده بود که این سرویس می‌تواند به کاهش ترافیک شهری کمک ویژه‌ای بکند: «سفر اشتراکی سرویسی است که به وضوح اعلام شده به کاهش ترافیک و آلودگی کمک می‌کند. از طرفی سرویسی است که ما ایرانی‌ها به آن عادت داریم و این یک تغییر فرهنگی نیست.»

با شیوع ویروس کرونا در اسفند ۱۳۹۸، سرویس تپسی لاین بنا به دلایل متعددی از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی از کار افتاد و به حالت تعلیق در آمد. مدتی بعد و با کاهش شیوع ویروس کرونا، تپسی از همکاری با استارتاپ «به همراه» خبر داد.

در این سرویس مینی‌ون‌هایی در نقاطی مشخص قرار داشتند که مسافرین می‌توانستند در زمان‌هایی معین، با آنها سفری به مراتب ارزان‌تر تجربه کنند. این همکاری بعد از مدتی متوقف شده و «به همراه» به طور مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

تپسی چندی پیش وارد بورس شد و نام خود را به عنوان اولین استارتاپ ایرانی که توانست وارد تابلوی دوم فرابورس شود، ثبت کرد. همزمان با اعلام این خبر بود که شرکت «اسنپ» نیز خبر از توسعه و عرضه سرویس سفر اشتراکی خود داد؛ خبری بدون اعلام جزییات دقیق اما کارساز برای اینکه تپسی هم بار دیگر به فکر عرضه این سفرهای خود باشد.

سرویس لاین، راهی برای مدیریت هزینه جابجایی

در شرایط اقتصادی کنونی، قیمت هزینه‌های سفر اسنپ و تپسی برای برخی از کاربران دیگر مانند قدیم به‌صرفه نیست. با وجود تورم فعلی و شرایط اقتصادی، این سرویس‌ها نیز نمی‌توانند با افزایش قیمت روبرو نباشند چرا که باید رانندگان خود را نیز راضی نگه دارند. انجام سفرهای اشتراکی می‌تواند تا ۳۰ درصد باعث کاهش هزینه‌های سفر بشود و راه حلی باشد برای کسانی که نمی‌خواهند هزینه بیشتری صرف سفرهای درون شهری خود داشته باشند.

حالا تقریبا ده روزی می‌شود که تپسی سرویس «لاین» خود را مجددا به طور آزمایشی راه‌اندازی کرده و آن را به صورت تصادفی برای برخی کاربران این سامانه، فعال کرده است. مشاهدات تک نیوز حکایت از این دارد که عملکرد و الگوریتم این سرویس تفاوت اندکی با سرویس عرضه شده در سال ۹۸ دارد. ما از این سرویس استفاده کردیم و تجربه آن را در ادامه می‌نویسیم.

در سرویس جدید مسافر پس از درخواست ثبت سفر، اعلام می‌کند که جمعیت‌شان چه مقدار است (یک نفر یا دو نفر) و سپس با هزینه سفر کمتری روبرو می‌شود. تپسی به مسافر هشدار می‌دهد که پیدا کردن راننده‌ای برای این قبیل سفرها احتمالا بیشتر از حالت عادی طول می‌کشد و ممکن است تا ۶ دقیقه هم به طول بینجامد.

پس از پیدا شدن مسافر، قیمت سفر برای مسافر به نمایش در نمی‌آید و سامانه تا چند دقیقه به دنبال یک مسافر هم‌مسیر می‌گردد. اگر مسافر هم‌مسیر پیدا شد، هزینه سفر بیشتر کاسته می‌شود و اگر هم سفر به صورت غیراشتراکی ادامه پیدا کرد و به هر دلیلی مسافر دومی پیدا نشد، هزینه سفر باز هم کمتر از حد معمول یک سفر عادی خواهد بود اما نه به اندازه هزینه کاسته شده یک سفر اشتراکی. در واقع تپسی اگر بتواند در مسیر سفر مسافر دومی پیدا کند، تخفیف بیشتری به مسافر می‌دهد و اگر نتواند، به نظر می‌رسد که حاضر است بازهم هزینه سفر را کمتر کند.

اینکه رقم پرداخت شده به راننده چقدر است و آیا این سفرها جدا از اینکه به نفع مسافر هستند، به نفع راننده هم می‌توانند باشند یا خیر موضوعی است که باید در زمان عرضه رسمی و سراسری این ویژگی، از مدیران تپسی پرس و جو کرد.

اسنپ هنوز سرویس سفر اشتراکی خود را عرضه نکرده و تپسی با سابقه پیشینی که در این زمینه دارد، این سرویس را مجدد فعال کرده است، باید دید که آیا مانند سابق، تپسی لاین فقط در تهران فعال خواهد بود یا خیر و یا اینکه الگوریتم آن تا زمان عرضه رسمی و عمومی به همین شکل کنونی باقی خواهد ماند یا دچار تغییراتی خواهد شد؟ در هر حال به نظر می‌رسد تپسی با ورود به بورس قصد دارد تا فعالیت‌های خود را توسعه ببخشد و این کار را با ورود به چند شهر جدید و همچنین راه‌اندازی مجدد سرویس تپسی‌لاین و احتمالا چندین سرویس دیگر در آینده، انجام می‌دهد.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز