تک نیوز > اپل و اخبار تکنولوژی : سیستم ارتباط ماهواره‌ای در آیفون 14 چیست؟

سیستم ارتباط ماهواره‌ای در آیفون 14 چیست؟

iphone 14 pro max satellite feature text screenshot

آیفون‌های نسل جدید اپل به‌لطف سیستم ارتباط ماهواره‌ای می‌توانند در شرایط اضطراری پیام ارسال کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد گلوبال‌استار تأمین‌کننده‌ی این سیستم در آیفون‌های اپل است.

اپل شب گذشته در جریان برگزاری رویداد Far Out اعلام کرد چهار گوشی سری آیفون ۱۴ در ناحیه‌هایی که سیستم ارتباط سلولار و وای‌فای دردسترس نباشد، می‌توانند مستقیماً به ماهواره‌ها متصل شوند. اپل این سیستم را Emergency SOS via Satellite خطاب می‌کند و می‌گوید در شرایط اضطراری بسیار کاربردی خواهد بود.

براساس اعلام اپل، سیستم ارتباط ماهواره‌ای بهترین عملکرد خود را در محیط‌های باز و آسمان صاف نشان می‌دهد،‌ بنابراین عملکرد این سرویس در محیط‌هایی که ساختمان و درخت دارند ممکن است ضعیف‌تر از حد انتظار باشد. قابلیت Emergency SOS via Satellite برقراری تماس صوتی را امکان‌پذیر نمی‌کند، اما به شما امکان می‌دهد پیام‌های متنی کوتاه ارسال کنید.

در سیستم ارتباط ماهواره‌ای، آیفون با یک‌سری سؤال ازپیش‌تنظیم‌شده به استقبال کاربر می‌آید و به محض اتصال گوشی به ماهواره، جزئیات را برای پرسنل اورژانس می‌فرستد. اپل می‌گوید نوعی الگوریتم فشرده‌سازی جدید خلق کرده است تا پیام‌های متنی سه برابر کم‌حجم‌تر شوند و فرایند ارسال پیام با سرعت بالا انجام بگیرد.

به نوشته‌ی مک‌رومرز، اگر در ناحیه‌ای به‌خصوص امکان ارسال مستقیم پیام به سرویس‌های اضطراری وجود داشته باشد،‌ پیام از آیفون مستقیماً ارسال می‌شود. در غیر این صورت پیام باید ابتدا به مرکزی که شامل متخصصان آموزش‌دیده توسط اپل است برود تا این افراد به جای شما با سرویس‌های اضطراری تماس بگیرند.

استفاده از قابلیت Emergency SOS via Satellite نیازمند متصل شدن آیفون به ماهواره است. براساس اعلام اپل، این سیستم به کاربر می‌‌گوید که گوشی خود را به کدام سمت بگیرد تا اتصال به ماهواره به‌خوبی برقرار شود. اپل می‌گوید اگر در زیر آسمان صاف باشید، پیامی کوتاه در عرض ۱۵ ثانیه ارسال می‌شود، اما ممکن است زمان ارسال پیام به چند دقیقه هم برسد.

کاربران آیفون به‌لطف سیستم ارتباط ماهواره‌ای می‌توانند ازطریق سرویس Find My لوکیشن خود را به اشتراک بگذارند، حتی اگر امکان دسترسی به شبکه‌ی سلولار و وای‌فای وجود نداشته باشد.

آیفون‌های نسل جدید به‌لطف حسگرهایشان می‌توانند تصادف را نیز تشخیص دهند. قابلیت تشخیص تصادف با سیستم ارتباط ماهواره‌ای جفت می‌شود تا اگر تصادف در ناحیه‌ای دور افتاده رخ داد، گزارش تصادف همچنان برای اورژانس ارسال شود.

پرونده‌های ثبت‌شده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهند، اپل برای ارائه‌ی قابلیت ارتباط ماهواره‌ای آیفون با شرکت گلوبال‌استار همکاری کرده است. در واقع اپل از ماهواره‌هایی که این شرکت در مدار زمین دارد استفاده می‌کند. گلوبال‌استار متعهد شده است که ۸۵ درصد از ظرفیت فعلی و آینده‌ی شبکه‌ی خود را دراختیار آیفون‌های اپل قرار دهد. براساس مفاد قرارداد، گلوبال‌استار تمامی منابع (شامل پرسنل، نرم‌افزار، سیستم‌های ماهواره‌ای و…) را ارائه می‌دهد و از آن‌ها نگه‌داری می‌کند.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز