تک نیوز > اخبار فناوری ایران : سرویس جدید فیبر نوری ایرانسل توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد

سرویس جدید فیبر نوری ایرانسل توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد

14020227 irancell fiber 01

سرویس جدید اینترنت پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبر نوری ایرانسل، امروز توسط رئیس‌جمهور رسماً افتتاح شد. همچنین ششصدمین سایت 5G ایران و توسعه دسترسی اینترنت پرسرعت در ۳۳۶ روستا، دیگر پروژه‌های ایرانسل بودند که امروز به صورت آنلاین افتتاح شدند.

به گزارش تک نیوز و به نقل از روابط عمومی ایرانسل، سرویس اینترنت فیبر نوری که به عنوان سرویس «فیبر به خانه (FTTH یا Fiber to the Home)» شناخته می‌شود، همزمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، در قالب «طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکار‌ها» به بهره‌برداری رسید. شهر بابل در استان مازندران، نخستین شهری است که سرویس اینترنت پرسرعت فیبر نوری ایرانسل ارائه شده است.

14020227 irancell fiber 05 min.jpg

امروز در این مراسم که با عنوان «آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری‌اطلاعات (۲۰ ماه خدمت)» برگزار شد، ششصدمین سایت 5G ایران که چهارصد و بیستمین سایت نسل پنج ایرانسل محسوب می‌شود نیز، در شهر بابل به صورت آنلاین توسط رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید و آزمایشگاه 5G همراه اول هم راه‌اندازی شد. پیش از این، چهارصدمین سایت 5G ایرانسل در روز ۱۳ بهمن ۱۴۰۱، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در ساختمان مرکزی ایرانسل، به بهره‌برداری رسیده بود.

افتتاح سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در روستای کویره گویز شهرستان سقز استان کردستان به نمایندگی از ۱۶۹ سایت ارتباطی روستایی برای پوشش ۳۳۶ روستا به صورت آنلاین توسط رئیس‌جمهوری، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

14020227 irancell fiber 03 min.jpg

در فاز نخست پروژه فیبر نوری ایرانسل در شهر بابل که با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شده است، ۲۵هزار خانوار در این شهر تحت پوشش اینترنت پرسرعت فیبر نوری قرار می‌گیرند. برای پروژه احداث ۴۲۰ سایت نسل پنج تلفن همراه در دولت سیزدهم نیز، اعتباری معادل ۲۸ هزار میلیارد ریال هزینه شده و پروژه توسعه روستایی نیز در این فاز، اعتباری معادل ۵۳۱۰ میلیارد ریال اختصاص داده شده است.

طرح افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت هسته شبکه ارتباطی کشور، اتصال جزایر همیشه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی از طریق کابل‌کشی فیبر دریایی، رونمایی از اتصال ۹۵ درصدی دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و نیز رونمایی از سامانه ملی سنجش برخط میزان رضایت مردم از کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور، از جمله دیگر طرح‌هایی بودند که در این مراسم، افتتاح شدند.

تأکید رئیس‌جمهور بر تشویق رقابت در بخش خصوصی

رئیس‌جمهوری در این مراسم طی سخنانی، ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات و تقدیر و تشکر و مباهات بابت خدمات و پروژه‌های انجام شده، با ابراز امیدواری نسبت به برداشتن گام‌های بلندتر در ادامه راه، تأکید کرد دنیای امروز، دنیای ارتباطات و اطلاعات است و این پدیده، بسیار سریعتر از آنچه تصور می‌شد، تمام لایه‌های زندگی امروز انسان را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی با قابل تقدیر دانستن پیشرفت‌هایی که تاکنون در حوزه‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شده است، بر تلاش برای رسیدن به نقطه مطلوب تأکید کرد و گفت: «تشکل‌های مختلف و بخش خصوصی، باید احساس کنند که در این کار نقش‌آفرینی دارند و رقابت بین آنها باید تشویق شود. یکی از جلوه‌های دولت مردم و کار مردمی این است که کار دست مردم باشد و دولت، نقش حمایت، هدایت و نظارت را ایفا کند.»

رئیسی ضمن تقدیر از رشد قابل توجه شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات، با بیان اینکه سرعت این رشد باید افزایش یابد و در عین حال، از کیفیت کار کاسته نشود، تأکید کرد: «شبکه ملی اطلاعات یکی از زیرساخت‌های مهم برای هر نوع پیشرفتی در کشور است که مقام معظم رهبری نیز همواره تأکید می‌کنند تکمیل این شبکه باید زودتر به نتیجه برسد.»

وی با اشاره به حضور ۹۵ درصدی دستگاه‌های مختلف در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، تصریح کرد که حداکثر ظرف یک ماه آینده، همه دستگاه‌ها باید به این سامانه بپیوندند و حتی یک دستگاه هم غایب نباشد.

14020227 irancell fiber 04 min.jpg

تقدیر وزیر ارتباطات از اپراتورهای فیبر نوری

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در این مراسم طی سخنانی، با اشاره به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی از ۶.۴ به ۷.۵ درصد تا آخر سال گذشته، تأکید کرد: «در  برنامه هفتم توسعه، موضوع اقتصاد دیجیتال  به عنوان موضوع کلیدی در نظر گرفته شده و دولت همه ظرفیت‌های خود را برای این منظور، پای کار آورده است.»

وی همچنین با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات، محور همه کارهای وزارت ارتباطات است، گفت: «بر اساس شاخص‌های تعیین شده، پیشرفت راه‌اندازی این شبکه از ۲۳ درصد در ابتدای دولت، به حدود ۶۱ درصد رسیده و امیدواریم تا پایان سال، به ۷۵ درصد برسد و تا پایان دولت بتوانیم این پروژه کلیدی و راهبردی را به سرانجام برسانیم.»

زارع‌پور با اشاره به بهره‌برداری از پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها، این افتتاح را آغاز مرحله‌ای تاریخی برای مردم ایران دانست و با بیان اینکه تا زمانی که این زیرساخت را نداشته باشیم، حرف از توسعه اقتصاد دیجیتال بی‌معنی است، تأکید کرد: «الان هشت اپراتور فیبر نوری در کشور مشخص کردیم که در این میان، علاوه بر اپراتورهایی که پیش از این پروانه ارتباطات ثابت دریافت کرده بودند، به دو اپراتور ایرانسل و رایتل نیز پروانه جدید همگرا اعطا کرده‌ایم و همه به صورت جهادی پای کار هستند که قابل تقدیر است.»

وی با بیان اینکه توسعه شبکه فیبر نوری، ما را برای ارائه نسل‌های آینده ارتباطات، از جمله 5G آماده می‌کند، افزود: «از امروز، سه میلیون نفر تحت پوشش خدمات فیبر نوری قرار می‌گیرند و مردم عزیز ما هم می‌توانند از طریق درگاه iranfttx.ir روند پیشرفت این پروژه را مشاهده کنند.»

در این مراسم، پیش از سخنان وزیر ارتباطات و رئیس‌جمهور، رئیس سندیکای صنعت مخابرات و نیز مدیرعامل شرکت آسیاتک به نمایندگی از اپراتورهای فیبر نوری، به بیان دغدغه‌ها و مسائل این حوزه پرداختند.

همچنین رئیس‌جمهور در ابتدای ورود به پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، از نمایشگاه دستاوردهای تجهیزات حوزه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، بازدید کرد.

بهره‌برداری از سرویس های ایرانسل بعدازظهر امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل ایرانسل، جمعی از مدیران، فعالان و کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در سالن همایش‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات انجام شد.

برچسب ها :

جواد امیری

بیا با هم بنویسیم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز