تک نیوز > اخبار و اپل و اخبار تکنولوژی : عملکرد گرافیکی چیپ M1X اپل احتمالا مشابه کارت گرافیک RTX 3070 خواهد بود

عملکرد گرافیکی چیپ M1X اپل احتمالا مشابه کارت گرافیک RTX 3070 خواهد بود

Apple M1X Chip 1

اپل امشب در رویداد WWDC 2021 از جدیدترین سیستم عامل‌ها و محصولاتش رونمایی می‌کند که انتظار می‌رود یکی از آن‌ها، نسل جدید مک‌بوک پرو با چیپ قدرتمند M1X باشد. حالا اطلاعات جدیدی درباره قدرت گرافیکی این تراشه منتشر شده که آن را در رده کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا قرار می‌دهد.تا آخر این خبر همراه تک نیوز باشید.

یوتیوبری به نام «Dave2D» اخیرا در ویدیویی اطلاعاتی درباره مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو جدید منتشر کرده که هیجان‌انگیزترین آن‌ها مربوط به تراشه تازه کوپرتینویی‌ها به نام M1X می‌شود.

این چیپ در دو نسخه تولید می‌شود که اگرچه هردوی آن‌ها از ۱۰ هسته پردازشی بهره می‌برند، اما تعداد هسته‌های گرافیکی آن‌ها متفاوت خواهد بود. به اعتقاد Dave2D نسخه مجهز به ۳۲ هسته گرافیکی این تراشه در مدل ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدل ۱۴ اینچی با ۱۶ هسته گرافیکی از راه می‌رسد. دلیل چنین موضوعی، امکان استفاده از سیستم خنک‌کننده بزرگتر در مدل ۱۶ هسته‌ای است.

در گذشته چنین اطلاعاتی را کم و بیش شنیده بودیم، اما اطلاعی درباره قدرت آن‌ها نداشتیم. طبق ادعای Dave2D، پردازشگر گرافیکی ۳۲ هسته‌ای اپل با مصرف انرژی ۴۰ وات، عملکردی مشابه کارت گرافیک مستقل RTX 3070 انویدیا خواهد داشت. در حقیقت در بنچمارک GFXBench 5.0 Aztec و رزولوشن ۱۴۴۰p، فریم ریت یکسانی با نماینده انویدیا خواهد داشت و البته کمتر از نصف آن انرژی مصرف می‌کند.

نمونه ۱۶ هسته‌ای چیپ M1X اپل هم عملکرد بالایی از خودش نشان می‌دهد و با فریم ریت ۱۱۰ فریم بر ثانیه، بالاتر از GTX 1650 و رادئون پرو ۵۵۰۰M قرار می‌گیرد. این نتایج با توجه به مصرف انرژی ۲۰ واتی آن، بسیار قابل توجه است.

در صورتی که این نتایج صحت داشته باشند، اپل دست به یک شگفتی بزرگ می‌زند چرا که با مصرف انرژی پایین‌تر، قدرت مشابه با گرافیک‌های بالارده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و خریداران مک‌بوک‌های جدید دیگر نگرانی بابت عملکرد گرافیکی نخواهند داشت.

با توجه به چنین روندی و افزایش چشمگیر عملکرد M1X در مقایسه با M2، انتظار می‌رود در نسل‌های بعدی اپل به راحتی شرکت‌های مطرح مانند اینتل، انویدیا و AMD را پشت سر بگذارد، البته این کمپانی‌ها هم بیکار نخواهند بود و به پیشرفت ادامه می‌دهند. این رقابت به نفع کاربران خواهد بود، چرا که با مصرف انرژی پایین‌تر، به قدرت بالاتری دست پیدا می‌کنند.خیلی ممنونیم که تا آخر این خبر همراه تک نیوز بودید.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز