تک نیوز > اخبار و اپل و اخبار تکنولوژی : اپل چه محصولاتی را در رویداد WWDC 2021 معرفی می‌کند؟

اپل چه محصولاتی را در رویداد WWDC 2021 معرفی می‌کند؟

Screenshot 2021 05 31 wwdc jpg WEBP Image 1960 × 1102 pixels — Scaled 85 w1200 1

در حال حاضر زمان زیادی تا برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (یا همان WWDC) باقی نمانده. رویداد WWDC 2021 قرار است امسال به صورت کاملا مجازی برگزار شود و انتظار می‌رود اپل به رونمایی از سیستم عامل iOS 15، سیستم عامل WatchOS 8 و انبوهی محصول دیگر بپردازد. به مطالعه این مقاله ادامه دهید و به شما راجع به تمام محصولاتی خواهیم گفت که به احتمال زیاد سر از کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل درآورند.

WWDC کاملا آنلاین است

رویداد WWDC امسال در روز دوشنبه ۷ ژوئن (۱۷ خرداد ماه) آغاز به کار خواهد کرد. این یعنی مراسم اپل در همان روز همیشگی برگزار می‌شود و دیگر خبری از شرایط سال گذشته نیست که اپل به خاطر پاندمی کووید-۱۹ مجبور شد WWDC را در پایان ماه ژوئن برگزار کند. با این وجود، اپل همچنان WWDC 2021 را در فرمت دیجیتالی به نمایش در می‌آورد و هنوز هم خبری از گردهمایی فیزیکی نخواهد بود.

WWDC 2021 با یک نطق آغازین مخصوص در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران آغاز خواهد شد. این رویداد قرار است «مستقیما از اپل پارک» استریم شود و از طریق وب‌سایت رسمی اپل، اپلیکیشن Apple Developer، اپلیکیشن Apple television و همینطور یوتیوب قادر به تماشای آن خواهید بود. بعد از نطق آغازین، اپل به سراغ نطق‌ سالانه structures nation of the Union خواهد رفت. این سخنرانی در ساعت ۰۱:۳۰ بامداد روز ۱۸ خرداد انجام می‌شود و از طریق اپلیکیشن Apple Developer و وب‌سایت Apple Developer قابل مشاهده است.

wwdc 2021 craig federighi macbook meme w1200 1

همانطور که طی سال‌های اخیر عادت کرده‌ایم، نطق اصلی WWDC قرار است ویدیویی از پیش ضبط شده و بسیار با کیفیت باشد که گوشه و کنارهای مقر اپل پارک را به زیبایی به تصویر می‌کشد و در عین حال شاهد حضور برخی از مدیران و مهندسین اپل در ویدیو خواهیم بود. علاوه بر نطق اصلی و country of the Union، رویداد WWDC 2021 شامل مراسم اهدای جوایز Apple design Awards هم خواهد بود. که ساعت ۰۱:۳۰ بامداد روز ۲۰ خرداد پخش می‌شود.

در WWDC امسال شاهد پاویلیون یا غرفه‌های دیجیتالی نیز خواهیم بود که به گفته اپل «راهی آسان برای توسعه‌دهندگان هستند تا به اکتشاف نشست‌های مربوط به خود، آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های ویژه‌ی مربوط به موضوعات مشخص بپردازند». اپل ضمنا میزبان «سالن‌های دیجیتال» WWDC 2021 نیز خواهد بود. این «سالن‌ها» شامل نشست‌های پرسش و پاسخ متنی می‌شوند و فعالیت‌های مخصوص و مرتبط با ابزارهای توسعه‌دهندگان را نیز در بر می‌گیرند.

در نهایت باید گفت که WWDC 2021 بیش از ۲۰۰ نشست فنی عمیق، آزمایشگاه‌های یک به یک و چیزهایی از این دست خواهد داشت. به گفته کمپانی، توسعه‌دهندگان به این ترتیب «سطحی دیده‌نشده از دسترسی به مهندسین و طراحان اپل» را تجربه خواهند کرد.

IOS 15

Screenshot 2021 05 31 WWDC 2021 What to expect at Apples June event 9to5Mac w1200 1

مثل همیشه، انتظار داریم اپل بخش اعظمی از وقت و تمرکز خود در WWDC را به موبایل‌های آیفون اختصاص داده و از سیستم عامل iOS 15 رونمایی کند. اگرچه سال گذشته میلادی انبوهی از قابلیت‌های iOS 14 فاش شدند، امسال اپل در جلوگیری از افشای اخبار مهم موفق‌تر بوده است. در هر صورت اما همچنان شایعات نسبتا زیادی راجع به قابلیت‌هایی که سر از iOS 15 و iPadOS 15 در خواهند آورد شنیده‌ایم.

اکثر اطلاعاتی که تا به این لحظه به دست آورده‌ایم، به لطف گزارش خبرگزاری بلومبرگ در ماه آپریل اخیر بوده‌اند. در این گزارش، مارک گورمن به صحبت راجع به برخی از قابلیت‌هایی پرداخت که به احتمال بسیار فراوان با iOS 15 به دست کاربران خواهند رسید.

اگر آنچه تاکنون لو رفته صحیح باشد، اپل به صورت خاص تمرکز فراوانی روی ایجاد راه‌های تازه برای مدیریت نوتیفیکیشن‌ها داشته است. در گزارش بلومبرگ توضیح داده شده که کاربران می‌توانند بسته به وضعیت کنونی خود مانند «در حال کار، در حال خواب یا دسته‌بندی‌های شخصی‌سازی شده»، تنظیمات متفاوتی روی نوتیفیکیشن‌ها اعمال کنند. گفته می‌شود که منوی مربوط به این تنظیمات در manage middle و روی صفحه قفل که امسال بازطراحی شده یافت خواهد شد.

در بخشی از گزارش آمده:

یک گزینه برای پاسخ دادن خودکار به پیام، بسته‌ به وضعیت خواهیم داشت. این قابلیت قرار است ویژگی پاسخ دادن خودکار کنونی را بهبود دهد که تنها هنگام رانندگی در دسترس قرار می‌گیرد. اپل قبلا چند قابلیت منحصر به فرد مانند Do no longer Disturb و Sleep Mode به نوتیفیکیشن‌ها اضافه کرده، اما این نخستین باری خواهد بود که کمپانی قابلیتی در سطح سیستمی برای تغییر دادن نوتیفیکیشن‌ها بسته به وضعیت کاربر ارائه می‌کند.

 بخشی از گزارش
Screenshot 2021 05 31 WWDC 2021 What to expect at Apples June event 9to5Mac1 w1200 1

اپل ضمنا مشغول اعمال تغییراتی در iMessage نیز هست. هدف کمپانی در طولانی‌مدت این است که iMessage بیشتر به یک شبکه اجتماعی شباهت یافته و کارکردهایی مشابه واتس‌اپ داشته باشد. اما مشخص نیست که طی سال جاری میلادی شاهد رونمایی از چه قابلیت‌هایی خواهیم بود.

اپل ضمنا تمرکز خود بر حفاظت از حریم شخصی کاربران را حفظ خواهد کرد و قابلیت‌هایی تازه به iOS 15 می‌آورد. کمپانی ساکن کوپرتینو ظاهرا مشغول توسعه قابلیتی است که به کاربران نشان می‌دهد کدام اپلیکیشن‌ها به صورت مخفیانه در حال جمع‌آوری داده راجع به آن‌ها هستند. این موضوع در حالی شنیده می‌شود که اپل همین چند ماه پیش قابلیت «شفافیت پایش اپلیکیشن – App tracking Transparency» را با iOS 14.5 عرضه کرد.

در گزارشی دیگر که البته نمی‌توان چندان به صحت آن اطمینان داشت آمده که iOS 15 از یک پایشگر داخلی درون اپلیکیشن health بهره‌مند می‌شود. این قابلیت قرار است کارکردی مشابه به اپلیکیشن‌های شخص ثالث مانند MyFitnessPal و FoodNorms داشته باشد، اما با این فرق که با سیستم عامل ادغام شده است. در دیگر شایعات هم شنیده‌ایم که باید منتظر یک طراحی تازه برای control center و پشتیبانی از احراز هویت بیومتریک دوگانه‌ باشیم.

جالب اینکه اپل همین حالا از چند قابلیت دسترس‌پذیری جدید رونمایی کرده که به گفته خودش، اواخر سال جاری میلادی سر از آیفون در می‌آورند. به احتمال زیاد این قابلیت‌های تازه مانند history Noises همراه با iOS 15 از راه برسند. در واقع کاملا محتمل است که اسکرین‌شات‌های منتشر شده از سوی اپل، اساسا تیزری برای تغییراتی باشند که در طراحی سیستم عامل به وجود آمده و در iOS 15 مشاهده خواهند شد.

IPadOS 15

Screenshot 2021 05 31 WWDC 2021 What to expect at Apples June event 9to5Mac2 w1200 1

همانطور که منتقدان بارها در نقدهای آیپد پرو اشاره کرده‌اند، دیگر زمانش رسیده که iPadOS از تغییراتی بنیادین برخوردار شود. اگر اپل به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در iPadOS بوده باشد، هیچ فرصتی بهتر از WWDC 2021 برای رونمایی از آن‌ها نخواهد یافت.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرده که iPadOS 15 «بزرگ‌ترین به‌روزرسانی» از سال ۲۰۱۰ به بعد را در هوم اسکرین آیپد به وجود خواهد آورد. این آپدیت قرار است به کاربارن اجازه دهد که ویجت‌ها را در هر جایی در صفحه هوم آیپد قرار دهند و اساسا شاهد استفاده مجدد از همان قابلیتی خواهیم بود که طی سال گذشته با iOS 14 به موبایل‌های آیفون آمد.

با آمدن چیپست M1 به آیپد پرو جدید، اپل حالا پتانسیل‌هایی فراوانی برای اعمال تغییرات اساسی در iPadOS 15 پیش روی خود می‌بیند. از جمله این پتانسیل‌های بالقوه می‌توان به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای مانند Xcode و final reduce pro، یک سیستم مولتی‌تسکینگ جدید و چیزهایی از این دست اشاره کرد. هنوز باید دید که این قابلیت‌ها طی سال جاری میلادی واقعا از راه خواهند رسید یا خیر، اما این را می‌دانیم که این ویژگی‌ها در صدر لیست انتظارات کاربران از iPadOS جدید هستند.

WatchOS eight(8)

Screenshot 2021 05 31 WWDC 2021 What to expect at Apples June event 9to5Mac3 w1200 1

در جریان WWDC امسال اپل از سیستم عامل watchOS 8 هم برای ساعت‌های هوشمند اپل واچ رونمایی خواهد کرد. تا به اینجای کار هیچ شایعه‌ای راجع به تغییرات احتمالی watchOS 8 به گوش نرسیده است، اما به طور یقین چند موضوع به ذهن‌مان می‌رسد که اپل می‌تواند و باید روی آن‌ها تمرکز کند.

برای مثال برخی منتقدین خواستار قابلیت‌های تازه برای نمایشگر همیشه روشن موجود در اپل واچ سری ۵ به بعد شده‌اند. این افراد می‌گویند که چیزهایی مانند صفحه Now playing، مسیریابی در اپلیکیشن Maps و شمارش معکوس فعال در اپلیکیشن Timer باید از نمایشگر همیشه روشن استفاده کنند. Now gambling و Maps همین حالا به صورت پیش‌فرض تمام واچ فیس را اشغال می‌کنند، اما خبری از پشتیبانی از نمایشگر همیشه روشن نیست.

MacOS 12

Screenshot 2021 05 31 WWDC 2021 What to expect at Apples June event 9to5Mac4 w1200 1

تا همین چند وقت پیش بارها این سوال مطرح شد که ورژن جدید macOS با چه نام و شماره‌ای از راه خواهد رسید. سپس در ماه مارس کدهایی در مستندات WebKit اپل یافته شدند که ظاهرا تایید می‌کردند امسال اپل به سراغ macOS 12 خواهد رفت. این شماره‌گذاری macOS طی سال جاری میلادی از آن جهت جالب توجه است که اپل از macOS 10.15 Catalina به سراغ macOS 11 large Sur رفت. این یک تغییر رویکرد اساسی در سنت نام‌گذاری macOS، از زمان معرفی Mac OS X در سال ۲۰۰۰ بود.

در حال حاضر اطلاعات اندکی راجع به اینکه چه چیزهایی در macOS 12 تغییر خواهد کرد به دست‌مان رسیده است. گزارشی از خبرگزاری بلومبرگ حکایت از این دارد که macOS امسال نسبت به بازطراحی‌های مهمی که طی سال گذشته میلادی شاهدشان بودیم، تغییراتی «اندک» به همراه می‌آورد.

TvOS 15 و هوم‌پاد

و به عنوان آخرین پلتفرم نرم‌افزاری، انتظار داریم اپل در جریان WWDC 2021 به به‌روزرسانی tvOS 15 هم بپردازد که به اپل تی‌وی و هو‌م‌پاد قوت می‌رساند. با توفق تولید هوم‌پاد فول سایز، هنوز مشخص نیست که چه قابلیت‌های تازه سر از tvOS 15 در خواهند آورد.

مک‌بوک پرو جدید

Screenshot 2021 05 31 WWDC 2021 What to expect at Apples June event 9to5Mac5 w1200 1

اگرچه WWDC رویدادی عمدتا با محوریت نرم‌افزار است، آنقدرها غیر رایج نیست که شاهد رونمایی از سخت‌افزارهای تازه نیز باشیم. طی رویداد WWDC سال گذشته اپل از هیچ سخت‌افزار جدیدی پرده برنداشت، اما در WWDC 2019 شاهد رونمایی از مک پرو همراه با نمایشگر pro display XDR بودیم. به صورت معمول، اپل به رونمایی از آن دسته از محصولاتی در WWDC می‌پردازد که به نوعی مربوط به توسعه‌دهندگان هستند.

جان پراسر اخیرا گزارش کرد که حضور مک‌بوک پرو جدید در رویداد WWDC «تایید» شده است.

انتظار می‌رود مدل جدید مک‌بوک پرو از طراحی تازه برخوردار باشد، از چیپ اپل سیلیکون بهره ببرد و با تکنولوژی نمایشگر mini-LED به دست مشتریان برسد. گفته می‌شود این لپ‌تاپ طراحی تخت‌تر -مشابه به آیپد پرو- خواهد داشت و در دو ابعاد ۱۴ اینچ و ۱۶ اینچ روانه بازار می‌شود. در شایعات نیز شنیده‌ایم که لوگوی «مک‌بوک پرو» زیر نمایشگر به صورت کامل حذف شده و پورت‌هایی مانند HDMI و MagSafe و درگاه کارت حافظه SD بار دیگر روی بدنه یافت خواهند شد.

چیپ اپل سیلیکون موجود در این لپ‌تاپ احتمالا چیزی شبیه به «M1X» باشد و به گفته بلومبرگ، از طراحی ۱۰ هسته‌ای (شامل هشت هسته پرفورمنس بالا و دو هسته بسیار بهینه) برخوردار است. اپل ظاهرا دو ورژن از این چیپ ارائه خواهد که یکی از آن پردازشگر گرافیکی ۱۶ هسته‌ای و دیگری پردازشگر گرافیکی ۳۲ هسته‌ای خواهد داشت.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز