تک نیوز > اپل و اخبار تکنولوژی : نخستین طرح‌ها ، از قابلیت‌های مورد انتظار iOS 16

نخستین طرح‌ها ، از قابلیت‌های مورد انتظار iOS 16

در‌ حالی‌که ۶ ماه تا برگزاری WWDC و رونمایی احتمالی iOS 16 باقی مانده است، انتظارات کاربران از نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل اپل چیست؟

رویداد جهانی توسعه‌دهندگان اپل یا WWDC، کنفرانس سالانه‌ی پنج روزه‌ی اپل برای رونمایی از به‌روزرسانی‌های بزرگ سیستم عامل‌ها، سرویس‌ها و گاهی سخت‌افزارهایش است که حدود ۶ ماه تا برگزاری آن فاصله داریم. در WWDC امسال انتظار می‌رود که اپل به معرفی iOS 16، iPadOS 16، macOS 13، watchOS 9 و tvOS 16 بپردازد.

iOS که روی آیفون اجرا می‌شود احتمالاً مهم‌ترین سیستم عامل کوپرتینویی‌ها است که ویژگی‌های مشترک زیادی با iPadOS مختص آیپد دارد. هر‌‌ سال با نزدیک شدن به کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل، شایعات زیادی پیرامون ویژگی‌های احتمالی جدید iOS شکل می‌گیرد. در‌ حالی‌که آی‌او‌اس، تنها یکی از سیستم‌عامل‌های اپل است؛ اما به نظر می‌رسد که قابل ‌پیش‌بینی‌ترین آن‌ها باشد.

در iOS 15، اپل با معرفی چند ویژگی جدید مانند، Live text، تجربه‌ی کاربری را بهبود بخشید. تغییر نمایش نوتیفیکیشن‌ها و اضافه شدن حالت تمرکز به بخش DND نیز از دیگر قابلیت‌های اضافه‌شده به iOS 15 بود. همچنین ویژگی جدیدی که در macOS شاهد آن بودیم، Shareplay نام داشت که این امکان را فراهم کرده بود تا از‌ طریق تماس بتوانید به همراه دوستان یا خانواده به تماشای فیلم، گوش کردن به یک موسیقی یا اجرای یک بازی بپردازید.

تنها یک سال پس از iOS 14، اپل تصمیم گرفت که تغییرات اساسی‌ای در هسته‌ی این سیستم عامل ایجاد کند. این تغییرات با اضافه شدن ویجت‌ها و نمایش آن‌ها در صفحه‌‌ی نخست همراه بود؛ همچنین آی‌او‌اس ۱۴ با اضافه شدن App library که امکان دسته‌بندی خودکار برنامه‌های نصب‌شده را فراهم می‌کرد، همراه شده بود. ویژگی دیگر iOS 14، تغییر نحوه‌ی نمایش تماس و دستیار صوتی سیری با کوچک‌تر شدن ابعاد نشانگر آن‌ها بود. قابلیت پین کردن پیام‌های دریافتی نیز از ویژگی‌های اضافه‌شده به نسخه‌ی ۱۴ سیستم‌عامل موبایل اپل بود.

اگر به دو سال پیش بازگردیم، iOS 13 برای اولین بار «دارک مود» را به iOS آورد؛ همچنین در آن سال اپل برای اولین بار سیستم‌عامل جدایی با نام iPadOS را برای تبلت‌هایش در نظر گرفت. آی‌او‌اس 13 همچنین به‌روزرسانی‌هایی در برنامه‌ی Maps، برنامه‌ی Photos، یادآورها، برنامه‌ی CarPlay و AR داشت.

طراحی فعلی iOS از زمان معرفی iOS 7 که بزرگ‌ترین تغییرات طراحی را در تاریخ این سیستم عامل داشت، تغییر چندانی نداشته است. در‌ حالی‌که اپل سعی بر بهبود طراحی و تجربه‌ی کاربری برنامه‌های اصلی iOS دارد؛ اما همچنان بخش اعظمی از زبان طراحی اپل ثابت مانده است.

یکی از ویدئوهای ساخته شده توسط هواداران اپل که بیش از یک میلیون بازدید داشته، طرح مفهومی‌ای از iOS 16 را نشان می‌دهد که طراحی جدیدی را برای صفحه‌ی قفل، ویجت‌ها و حالت تیره در‌ نظر گرفته است. در‌ حالی‌که هنوز ۶ ماه تا تاریخ احتمالی رونمایی از iOS 16 زمان باقی است، تیم‌های نرم‌افزاری اپل به نظر می‌رسد در‌ حال استحکام هرچه‌بیشتر برنامه‌های خود برای به‌روزرسانی بعدی هستند و ممکن است به‌دنبال ایده‌ها و الهام گرفتن از جامعه‌ی کاربران نیز باشند.

همچنان که بسیار کنجکام هستیم تا بدانیم نسخه‌ی جدید iOS چه تغییراتی را به همراه خواهد داشت، از شنیدن نظرات شما در ‌مورد تغییرات احتمالی iOS 16 نیز استقبال می‌کنیم. ضمناً ویدئوی طرح مفهومی تغییرات iOS 16 را نیز می‌توانید تماشا کنید.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاه کاربران (5 دیدگاه)

    1. دیگه دارن به حد ارمانی میرسن این از اون کپی اون از این کپی منتها مهم عشق و علاقه کاربره هست
      ios = بسته
      android = باز

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز