تک نیوز > اخبار فناوری ایران : وعده وزیر ارتباطات: پوشش فیبر نوری استان تهران تا شهریورماه ۱۴۰۳ کامل می‌شود

وعده وزیر ارتباطات: پوشش فیبر نوری استان تهران تا شهریورماه ۱۴۰۳ کامل می‌شود

zarepour

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد که پوشش فیبر نوری در سال آینده دو برابر می‌شود و به ۱۴ میلیون ظرفیت می‌رسد.

وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت ارتباطات برای سال ۱۴۰۳، اعلام کرد که در همه حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات ازجمله حوزه فضایی، دولت هوشمند، اقتصاد دیجیتال، پست و توسعه روستایی اولویت‌هایی وجود دارد: «در بخش ارتباطات یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که دنبال می‌شود پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارهاست که در سال گذشته در همین زمان، ۲.۵ میلیون پوشش داشتیم؛ اما درحال‌حاضر از ۷ میلیون عبور کرده و تقریباً سه برابر شده است. می‌توان گفت که امسال توانستیم به پوشش فیبر نوری ۴.۵ میلیون اضافه کنیم. تلاش ما این است که برای سال آینده این ۷ میلیون دو برابر شود و تقریباً به حدود ۱۴ میلیون برسد.»

زارع‌پور با اشاره به اینکه تعامل با همه شهرها و مدیریت اجرایی، فرمانداران و شهرداران کار سختی است، افزود: «تصمیم داریم پروژه فیبر نوری را به نقطه خوبی برسانیم و همان‌طور که وعده داده‌ایم، تا پایان سال ۱۴۰۴ و تا پایان دولت بحث پوشش شهرها تمام شود و این امکان برای مردم در همه شهرها فراهم گردد.»

وزیر ارتباطات تصریح کرد: «این امکان در بیش از صدوپنجاه شهر برای مردم فراهم است. البته در برخی شهرها هنوز پوشش صددرصد نشده و تنها ۷۰ یا ۸۰ درصد است، اما درحال‌حاضر برای ۷ میلیون خانوار این امکان وجود دارد و شهروندان می‌توانند در سایت Iranfttx با جستجوی آدرس، مکان تحت پوشش را بیایند.»

پوشش فیبر نوری استان تهران تا هفته دولت تکمیل می‌شود

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به پوشش فیبر نوری شهرستان‌های استان تهران گفت: «درحال‌حاضر پوشش فیبر نوری در بیش از ۴۰ شهر تهران آغاز شده است، اپراتورها مشخص شده‌اند و حدود ۳۰ درصد پیشرفت در شهرهای استان تهران داریم.»

وی افزود: «جلساتی با استاندار تهران داشتیم و مشکلات را بررسی کردیم و قرار شد که مشکلات موجود در شهرهای استان تهران حل شود. اگر شهرداران و فرمانداران همکاری کنند، این آمادگی را داریم که تا هفته دولت سال آینده پوشش فیبر نوری شهرهای استان تهران را تمام کنیم.»

اپراتورها پوشش نسل پنجم را افزایش می‌دهند

وزیر ارتباطات درخصوص اقدامات صورت‌گرفته برای توسعه نسل پنجم تلفن همراه نیز گفت: «توسعه نسل پنجم در دستور کار ماست که انشاالله تا آخر سال آینده از سه، چهار درصد به حداقل ۱۰ درصد برسیم. در مورد افزایش تعرفه‌ای که صورت گرفت نیز یکی از شروطی که برای اپراتورها گذاشتیم این بود که بتوانند تا سال آینده پوشش نسل پنجم را به حداقل ۱۰ درصد برسانند.»

در سال ۱۴۰۳، ۲۰ ماهواره خواهیم ساخت

زارع‌پور درباره پیشرفت‌های فضایی در سالی که گذشت، اظهار داشت: «درخشان‌ترین سال در فضایی‌شدن کشور، سال ۱۴۰۲ بود. ۶ پرتاب داشتیم و ماهواره‌های متعدد در مدار قرار گرفتند. موفق شدیم زیست در فضا را برای اولین‌بار بعد از ۱۰ سال تعطیلی، احیا کنیم. همچنین ساخت بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور شروع شد که فاز اول آن سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.»

وی افزود: «قرارداد با بخش خصوصی نیز برای ساخت منظومه فضایی منعقد شده است و انشاالله این مسیر ادامه دارد و سال آینده هم به همین صورت صنعت فضایی را پیش خواهیم برد و خبرهایی خوبی سال آینده خواهیم داشت. پرتاب‌های متعددی پیش‌بینی شده است و رویدادهای فضایی مختلف و افتتاح فاز اول پایگاه فضایی را خواهیم داشت که این امکان را می‌دهد که بتوانیم در مدارهای مختلف ماهواره پرتاب کنیم؛ چرا که ما درحال‌حاضر امکان پرتاب ماهواره به مدارهای خورشید‌آهنگ را نداریم که از این پایگاه این اتفاق خواهد افتاد.»

زارع‌پور در پایان، درخصوص تعداد ماهواره‌های درحال ساخت نیز گفت: «بیش از ۲۰ ماهواره برای سال آینده در دست ساخت داریم که بخشی از آن منظومه ماهواره شهید سلیمانی است.»

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز