تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ عملکرد سیستم را بطور چشمگیری بهبود می‌دهد [تماشا کنید]

ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ عملکرد سیستم را بطور چشمگیری بهبود می‌دهد [تماشا کنید]

Windows 11 5 1

مایکروسافت آخر همین هفته ویندوز ۱۱ را رسما معرفی می‌کند، اما چند روز پیش بیلد آن به اینترنت راه پیدا کرد و از طراحی و ویژگی‌هایش اطلاع داریم. حالا ویدیویی از مقایسه بنچمارک‌های ویندوز ۱۱ با ویندوز ۱۰ منتشر شده که از بهبود چشمگیری خبر می‌دهد.

یک کانال یوتیوب به نام « Ben anonymous» ادعا کرده که بیلد رسمی ویندوز ۱۱ را از مایکروسافت دریافت کرده و عملکرد سیستمش را با استفاده از آن مورد بررسی قرار داده است. البته در این ویدیو، تفاوت‌هایی میان بیلد مورد استفاده توسط این یوتیوبر و بیلد افشا شده هم به چشم می‌خورد.

لپ‌تاپ موجود در این ویدیو به پردازنده اینتل center i7-10875H و کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 2070 awesome مجهز شده است.

اولین بهبود مربوط به زمان بوت سیستم می‌شود. در حالی که سیستم با ویندوز ۱۰ در ۱۶ ثانیه بوت می‌شود، در ویندوز ۱۱ این زمان به ۱۳ ثانیه کاهش می‌یابد. همین کاهش ۳ ثانیه‌ای بهبود کلی عملکرد در سیستم عامل جدید مایکروسافت را نوید می‌دهد.

یکی از بنچمارک‌های این ویدیو، Time Spy در ۳DMark است که از ۶,۸۷۲ در ویندوز ۱۰ به ۷,۶۱۳ در سیستم عامل جدید افزایش می‌یابد. این افزایش امتیاز مربوط به CPU و GPU می‌شود. در بخش GPU امتیاز از ۶,۹۲۷ به ۷,۴۲۶ و در بخش CPU از ۶,۵۷۳ به ۸,۸۸۶ افزایش پیدا می‌کند.

در بنچمارک CrystalDiskMark هم با افزایش عملکرد روبه‌رو هستیم، البته با توجه به ظرفیت حافظه این امتیاز می‌تواند تغییر کند.

در نهایت این کانال یوتیوب به سراغ گیک‌بنچ رفته که در این بنچمارک هم شاهد افزایش قابل توجه عملکرد هستیم. در ویندوز ۱۰ این سیستم توانسته در بخش تک‌ هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب امتیازهای ۱,۱۳۸ و ۶,۲۸۴ را بدست آورد که در ویندوز ۱۱ به ترتیب به ۱,۲۵۱ و ۷,۴۴۴ افزایش یافته است.

همانطور که بالاتر گفتیم، این امتیازها مربوط به بیلد رسمی ویندوز ۱۱ می‌شوند و ارتباطی با بیلد افشا شده ندارند. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که در این تست، تمام برنامه‌های پیش فرض ایسوس حذف شده‌اند و همه چیز با سیستم عامل کنترل می‌شود، بنابراین سرعت فن‌ها متفاوت از حالت عادی است و هرچقدر CPU و GPU خنک‌تر باقی بمانند، می‌توانند عملکرد بهتری از خودشان نشان دهند.


windows 11 inkworkspace 3 1

با این وجود طبق این ویدیو، دما در دو سیستم عامل تفاوت چندانی با یکدیگر نداشتند و حتی برای مثال در بنچمارک ۳DMark با دمای بالاتری هم روبه‌رو هستیم. هرچند در این زمان، فن‌ها پیوسته‌تر و با سرعت بالاتری عمل می‌کردند.

در نهایت باید منتظر معرفی و انتشار رسمی ویندوز ۱۱ بمانیم تا ببینیم جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت چه عملکردی از خودش نشان می‌دهد. اگر عملکردش مشابه ویدیوی اخیر باشد، کاربران فقط با ارتقای سیستم عامل می‌توانند تجربه بهتری از کامپیوترشان داشته باشند.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز