تک نیوز > اخبار فناوری ایران : پلتفرم «دید» از هویت بصری خود رونمایی کرد؛ یک پینترست بومی با تمرکز بر تجارت اجتماعی

پلتفرم «دید» از هویت بصری خود رونمایی کرد؛ یک پینترست بومی با تمرکز بر تجارت اجتماعی

Untitled 1 4

پلتفرم «دید» با شعار الهام‌بخش بودن برای کاربران از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. دید نزدیک به یک سال است که اپلیکیشن خود را عرضه کرده و حالا قصد دارد طی تبلیغات بیشتر و همکاری با سایر تولیدکنندگان محتوای خلاق و البته همکاری تجاری با فروشگاه‌های اینترنتی مختلف، وارد فاز جدیدی از سوشال کامرس یا همان تجارت اجتماعی شود.

صبح امروز نهم شهریور ماه پلتفرم «دید» از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. این پلتفرم در طول یک سال اخیری که عرضه شده، بدون تبلیغات زیادی به کار خود ادامه داده و در همین مدت توانسته بیش از ۲۵۰ هزار کاربر جذب کند که از این تعداد، بیش از ۶۰ هزار نفر آن‌ها جزو کاربران فعال این پلتفرم محسوب می‌شوند. در نگاه اول «دید» یک پینترست بومی است و بسیار شبیه به این شبکه‌اجتماعی خارجی ساخته شده و مدیران این پلتفرم نیز این موضوع را تأیید می‌کنند اما از آنسو تأکید دارند که مسیر راه دید در آینده نزدیک خود، کاملاً متفاوت خواهد بود.

دید

«دید» با سرمایه بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر مجموعه توسن یعنی «تک ونچرز» کار خود را آغاز کرده و نزدیک به یک سال است که اپلیکیشن اندرویدی خود را عرضه کرده است. توسعه نسخه iOS این پلتفرم نیز در مرحله نهایی به‌سر می‌برد و قرار است به‌زودی عرضه شود. مدیران دید تأکید دارند که آن‌ها الگوی خود را شبکه اجتماعی پینترست قرار داده‌اند اما نمی‌خواهند تا ابد از روی همین الگو پیروی کنند. آن‌ها همچنین باور دارند پینترست یک شبکه اجتماعی محلی است و کارکردهای نمونه مشابه آن در ایران با کارکرد نسخه جهانی می‌تواند تفاوت‌های اساسی داشته باشد.

«امین هدایتی» مدیرعامل دید در پاسخ به این پرسش تک نیوز که آیا نگران هجمه انتقادات پیرامون کپی‌برداری از یک محصول خارجی فیلترشده نیستند اعلام کرد: «ما در اوایل کار خود این نگرانی را داشتیم اما باور داریم مردم دنبال محصول خوب و مفید هستند. ما یک تیم ۱۵ نفره جوان هستیم که می‌خواهیم یک محصول خوب را به مردم ارائه دهیم. در اوایل راه خود به ما گفتند شما پینترست را فیلتر کردید تا دید را بالا بیاورید اما واقعیت اینست که ما نقشه راه خود را چیده‌ایم و تصمیم‌گیرنده در این موضوع‌ها نیستیم. ما در مواقعی که این انتقادات را شنیدیم هم ناراحت نشدیم چون می‌دانستیم که مردم در نهایت خوبی محصول را می‌بینند.»

e60ba16d 1580 451c b6be 38f94194fd34.jpg

هدایتی در پاسخ به دیگر پرسش تک نیوز مبنی بر اینکه چرا یک کاربر باید به‌جای پینترست از دید استفاده کند گفت: «پینترست یک تفاوت عمده با سایر شبکه‌های اجتماعی جهانی دارد و آن‌هم اینست که پینترست خیلی به منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کند وابسته است و به اصطلاح Localize است. خود پینترست در آمریکا بسیار پرطرفدار است اما به‌عنوان مثال در مارکت کشورهای عرب جایی ندارد. ما باور داریم محتوای ایرانی و بومی که در بین تولیدکنندگان محتوای خلاق ایرانی وجود دارد، دید می‌تواند خیلی بهتر و دقیق‌تر برای کاربر ایرانی باشد. هنر ایرانی و شرقی وارد اپلیکیشن خواهد شد. مردم ما ذائقه هنری خاصی دارند که باور کنید نسبت به بسیاری از جهانیان جلوتر هستند.»

هدایتی همچنین تأکید کرد آن‌ها در وهله اول راه خود با الگوبرداری از پینترست راه خود را آغاز کردند اما قرار نیست تا ابد در همین مسیر باقی بمانند: «مسیر ما کم کم متفاوت خواهد شد و دیگر قرار نیست فقط الهام‌بخش باشیم و می‌خواهیم تبدیل به یک بازیگر اصلی در حوزه تجارت اجتماعی باشیم.»

قرار است دید با فروشگاه‌های اینترنتی متفاوتی همکاری کند و کاری کند که یک بستر جدید تجارت اینترنتی در فضای مجازی فراهم شود. آن‌ها تمرکز ویژه‌ای روی این بخش داشته‌اند و به گفته مدیرعامل این پلتفرم، در حال حاضر با سی فروشگاه اینترنتی همکاری دارند که این آمار از مهرماه با رشد سریعی خیلی بیشتر خواهد شد. در این حالت کاربر بعد از دیدن عکس‌های مختلف از محصولات، می‌تواند یکراست وارد فروشگاه‌های اینترنتی بشود و آن‌ها را خریداری کند. هدایتی در این مورد بیشتر توضیح داد و گفت: «ما شعارمان این است که آیا تاکنون شده بخواهید چراغ خواب بخرید اما در نهایت یک سرویس خواب خریدید؟ در گشت و گذار در پینترست، کاربران با انواع و اقسام محصولات آشنا خواهند شد و تصاویر باکیفیتی از آن‌ها خواهند دید؛ تصاویری که دقیقا زیبایی محصول را نشان می‌دهد و با تصاویر تمامی فروشگاه‌های اینترنتی متفاوت است.»

Shopify social commerce 1 .jpg

مدیرعامل دید در پاسخ به این پرسش تک نیوز که آیا قرار است رقیب فروشگاه‌های اینترنتی شوند یا خیر گفت: «ما یک بستر جدید برای این فروشگاه‌ها خواهیم ساخت و به بازدید آن‌ها و فروش آن‌ها کمک خواهیم کرد. سوشال کامرس در نگاه اول رقیب بزرگ فروشگاه‌های اینترنتی است اما واقعیت اینجاست که این نوع تجارت می‌تواند بازوی همکاری آن‌ها باشد.»

پلتفرم‌های مبتنی بر تصویر نتوانستند در ایران پا بگیرند. از سرویس لنزور گرفته که در نهایت شکست خورد تا سرویسی مشابه به پینترست که کافه بازار چند سال پیش در بخشی از مارکت اندرویدی خود ایجاد کرد و در نهایت شکست خورد. هدایتی در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی بابت شکست خوردن پلتفرم دید با توجه به شرایط زیرساختی مورد نیاز برای این نوع شبکه‌های اجتماعی و البته رگولاتوری سخت وجود دارد یا خیر گفت: «ما به مسیری که آمدیم باور داریم و برای فراهم کردن زیرساخت‌ها خیلی زحمت کشیدیم. در واقع پس از اینکه ایده اولیه خود را پیش بردیم، نزدیک به یک سال تحقیق کردیم که آیا می‌توانیم ایده‌مان را عملی کنیم یا خیر. زیرساخت‌ها فراهم شده و با رگولاتور نیز جلساتی داشتیم و از سایر بازیگران این حوزه نیز کمک گرفتیم تا بتوانیم در راستای قوانین و بدون تخطی از آن‌ها، محتوای خود را پیش ببریم.»

در مراسم رونمایی از هویت بصری جدید «دید» از لوگوی تازه این پلتفرم رونمایی شد. این لوگو به شکل یک قاب بوده و قرار است با شعار این پلتفرم همسو باشد؛ در واقع آنطور که مدیران دید اذعان دارند این قاب می‌تواند «دید افراد را به این پلتفرم بیاورد تا برای سایر کاربران الهام‌بخش باشند.»

e8c71638 f1d9 497c a87a 0c2b657e0282.jpg

در این مراسم «ولی الله فاطمی» رئیس هیات مدیره دید و بنیانگذار توسن نیز درباره اینکه شعار پلتفرم آن‌ها یک شعار پرمعنا است صحبت کرد و گفت: «الهام بخشی حرف سنگینی است و فاصله زیادی با یک بازاریابی ساده دارد. باید پلتفرم دید بتواند اثربخشی محکمی داشته باشد تا به این شعار خود پایبند باشد. اگر قرار است با این شعار همسو باشیم باید زمینه‌های الهام‌گیری را درک کنیم و صدات و درستی را در محصول خودمان داشته باشیم.

اینکه کاربران ایرانی چقدر از یک پلتفرم مانند پینترست اما به شکل بومی خود استقبال کنند؛ چالشی است که در پیش روی «دید» قرار دارد هرچند مدیران این پلتفرم باور دارند یک محصول خوب می‌تواند کاربران را با خود همراه سازد.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز