best camera phones for photography AD

بهترین گوشی برای فیلمبرداری (شهریور 1402)

صفحه اصلی > اخبار تکنولوژی و اپل و سامسونگ و موبایل : بهترین گوشی برای فیلمبرداری (شهریور 1402)

بهترین گوشی های مناسب فیلمبرداری

  • آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس
  • آیفون 12 پرو مکس
  • آیفون 13
  • گلکسی S23 اولترا سامسونگ
  • گلکسی S22 اولترا سامسونگ
  • گلکسی S23 و S23 پلاس سامسونگ
  • گلکسی A54 سامسونگ
  • شیائومی 13 اولترا
  • شیائومی 13 پرو
  • شیائومی 12 پرو

یک گوشی عالی برای فیلمبرداری چه ویژگی هایی دارد؟

تجربه‌ی فیلم‌برداری عالی، درست‌ مانند عکاسی، در کنارِ سخت‌افزار کارآمد، الگوریتم پردازش تصویر کم‌نقصی نیز می‌طلبد. برای سال‌های متمادی، اپل در ارائه‌ی قابلیت‌های پیشرفته و باکیفیت فیلم‌برداری پیشرو بوده است و در حال‌حاضر، میان گوشی‌های بازار ایران، آیفون بهترین تجربه‌ی فیلم‌برداری را ارائه می‌دهد؛ اما پرچم‌داران جدید سامسونگ، شیائومی و گوگل طی سال‌های اخیر تمرکز بیشتری را بر ویدئو معطوف کرده‌اند و این شکاف را به میزان چشم‌گیری کاهش داده‌اند.

در واقع برای داشتن بهترین تجربه‌ی فیلم‌برداری با هر گوشی هوشمند، نه‌تنها باید اطلاعات کاملی از مشخصات سخت‌افزاری آن گوشی به‌ویژه مشخصات دوربین داشته باشید، بلکه اطلاع‌یافتن از ظرفیت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزاری گوشی برای حصول بهترین نتیجه نیز الزامی است. در ادامه به تمامی عواملی اشاره می‌کنیم که در انتخاب یک گوشی هوشمند مناسب برای فیلم‌برداری مؤثر هستند.

ویژگی های سخت افزاری

  • سنسور: مهم‌ترین بخش دوربین برای ثبت ویدئو و عکس محسوب می‌شود چراکه کیفیت کلی فیلم‌برداری و عواملی مانند وضوح، رنگ، نور و گستره دینامیکی کاملاً بستگی به نوع سنسور دارند. بنابراین در انتخاب گوشی مناسب برای فیلم‌برداری باید به پارامترهایی چون سایز سنسور، ابعاد پیکسل‌ها، فیلتر رنگی و رزولوشن سنسور توجه کنید. از آنجا که رزولوشن سنسور و ابعاد پیکسل‌ها از نظر اهمیت در فیلم‌برداری روی یک لبه حرکت می‌کنند، بنابراین استفاده از سنسورهای بزرگ برای جای دادن بیشترین تعداد پیکسل و همچنین مساحت بیشتر پیکسل‌ها برای عمق میدان و جذب نور بیشتر اهمیت دارد.
  • لنز: از جهت نوع لنز‌های به‌کاررفته و همچنین لایه‌های سازنده لنز در فیلم‌برداری نقش مهمی دارند. درواقع هرکدام از لایه‌ها وظیفه‌ی مهمی در دفع مزاحمت‌های بصری دارند، به‌طور مثال از یک لایه برای دفع انحرافات نوری (Flare) یا اعوجاج استفاده می‌شود. اصطلاح 6p یا 7p یا بیشتر نیز به چندتکه بودن لنز‌ها اشاره دارد و هرچقدر این لایه‌ها بیشتر باشند، کیفیت نهایی تصویر بالاتر خواهد بود. از لنز‌های مختلف نیز برای داشتن بزرگ‌نمایی‌ و کوچک‌نمایی‌های مختلف (نسبت‌ به فاصله کانونی نرمال) در گوشی‌های هوشمند به‌منظور پوشش زاویه دید گسترده یا بسته‌تر بدون افت کیفیت استفاده می‌شود. برای مثال لنزهای اولتراواید برای ثبت ویدئوهای با زاویه دید گسترده و لنز‌های تله‌فوتو برای ثبت ویدیوهای پرتره مناسب‌تر هستند. در برخی از موارد برای افزایش کیفیت تصاویر ثبت‌شده با لنز واید نیز از ادغام فریم‌های لنز واید با لنز تله‌فوتو استفاده می‌شود. همچنین وجود لنز‌های تله‌فوتوی بیشتر یا با فاصله کانونی متغیر (زوم یا پیوسته) نیز در تجربه فیلمبرداری تأثیرگذارند.
  • لرزشگیر: برای دفع نوسان‌های ناشی از حرکت گوشی در هنگام ضبط ویدیو، وجود لرزشگیر به‌خصوص لرزشگیر فیزیکی بسیار اهمیت دارد. شرکت‌ها از انواع مختلف لرزشگیر برای به‌ حداقل رساندن این نوسانات استفاده می‌کنند. پرچمداران آیفون از لرزشگیر سنسور شیفت بهره می‌برند که نسبت به لرزشگیرهای اپتیکال اندکی بهتر عمل می‌کنند. تمام گوشی‌های پرچمدار نیز در لنز‌های واید و تله‌فوتو از یکی از مکانیزم‌های اپتیکال یا سنسور شیفت بهره می‌برند و در کنار آن از تکنیک‌های نرم‌افزاری مانند EIS و کراپ‌کردن کادر تصویر را برای به‌ حداقل رساندن لرزش‌ها نیز استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید، برای ثبت ویدیو‌های پایدارتر دانستن انواع فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌کار رفته در هر گوشی برای کاهش لرزش ضرورت دارد.
  • فوکوس: فوکوس دوربین روی سوژه موردنظر، نقش بسیار مهمی در فیلمبرداری دارد، بنابراین بهتر است همه‌ی لنزها مجهز به سیستم فوکوس دقیقی باشند تا دوربین هنگام تشخیص سوژه گیج نزند یا عمل فوکوس را ناقص انجام ندهد. فوکوس‌های لیزری (Laser) و تشخیص فاز دوال پیکسل (Dual Pixel PDAF) دقیق‌ترین فناوری‌های فوکوس در گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند و گاهی از ترکیب هردوتای آن‌ها برای کسب ایدئال‌ترین نتایج استفاده می‌شود.
  • میکروفون: وجود حداقل سه میکروفون برای ضبط واضح‌ترین و باکیفیت‌ترین صدای عاری از نویز هنگام فیلم‌برداری برای گوشی‌های هوشمندی که به‌ این منظور ساخته شده‌اند، نه‌تنها برای افزایش دقت ضبط صدا، بلکه برای تفکیک صدا از کانال‌های مختلف و حذف نویز از ویدیو نیز کاربرد دارد.
  • حافظه ذخیره‌سازی: هم از جهت ظرفیت و هم از نظر سرعت خواندن و نوشتن برای فیلم‌برداری اهمیت دارد. بنابراین اگر با هدف فیلم‌برداری می‌خواهید از میان گوشی‌های هوشمند انتخاب کنید، باید به سراغ گزینه‌هایی با ظرفیت فضای ذخیره‌سازی بالا (۲۵۶ گیگابایت و بالاتر) و استانداردهای UFS 3.1 به بالا یا NVMe بروید، در غیر این‌ صورت ممکن است ضبط ویدیو با وضوح و نرخ‌فریم‌های بالا با تاخیر انجام شود.
  • پردازنده: شاید بتوان گفت پردازنده مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین بخش برای ضبط ویدیو محسوب می‌شود. چراکه فرایند ثبت و پردازش فریم‌های تصویر، اعمال الگوریتم‌های بهینه‌سازی صدا و تصویر و تبدیل آن به ویدیو توسط پردازنده انجام می‌شود. افزون‌براین، واحد‌های پردازش سیگنال تصویر (ISP) و پردازش عصبی (NPU) در کیفیت پردازش و خروجی ویدئو نیز نقش مهمی دارند. به‌بیان دیگر یک گوشی هوشمند ممکن است علیرغم داشتن دوربین تمام‌عیار روی کاغذ، نتایج بعضاً مشابه یا حتی پایین‌تر نسبت‌ به گوشی‌هایی با دوربین معمولی‌تر از خود نشان دهد، برای مثال هنگام فیلم‌برداری با لگ یا تأخیر مواجه شود. به‌ همین جهت است که گوشی های آیفون به‌لطف بهره‌گیری از پردازنده‌های بسیار قدرتمند و پایدار خود، خروجی‌های بسیار دلچسب‌تر و طبیعی‌تری نسبت به رقبای اندرویدی خود به‌ نمایش می‌گذارند.

بهترین گوشی آیفون برای فیلم‌برداری

بهترین های سامسونگ :

گلکسی S23 اولترا

s23 ultra header

«گلکسی S23 اولترا» چند ویژگی قابل توجه دارد که از آن‌ها می‌توان به توانایی فیلمبرداری 8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه، زوم ۱۰ برابری و فیلم‌برداری اسلوموشن Full HD با نرخ ۹۶۰ فریم‌برثانیه اشاره کرد.

مجموعه‌ی دوربین پشتی شامل چهار ماژول واید (با سنسور 1/1.3 اینچی ۲۰۰ مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.7)، اولتراواید (با سنسور 1/2.55 اینچی ۱۲ مگاپیکسلی، دیافراگم f/1.8)، تله‌فوتوی ۳ برابری (با سنسور 1/3.52 اینچی ۱۰ مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.8) و تله‌فوتوی پریسکوپی ۱۰ برابری (با سنسور 1/3.52 اینچی ۱۰ مگاپیکسلی و دیافراگم f/4.9) می‌شود.

لنزهای واید و تله‌فوتوی این گوشی دارای لرزشگیر اپتیکال تصویر هستند تا فیلم‌ها و تصاویر شفاف‌تری ثبت کند. ضمن اینکه گلکسی S23 اولترا از فوکوس لیزری و تشخیص فاز Dual Pixel برای هریک از لنزها (حتی اولتراواید) بهره می‌برد. از این‌رو می‌توانید با استفاده از دوربین اولتراواید، از سوژه‌های نزدیک فیلم ماکرو بگیرید.

گلکسی اس ۲۳ اولترا با تمامی دوربین‌هایش قابلیت فیلم‌برداری 4K با نرخ‌های ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه (به‌ترتیب با بیت‌ریت حدودی ۵۰ و ۸۰ مگابیت‌برثانیه) و کدک‌های H.264 و H.265 را دارد؛ ضمن اینکه دوربین اصلی امکان فیلم‌برداری 8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه (با بیت‌ریت حدودی ۸۰ مگابیت‌برثانیه)، کدک H.265 و بدون کراپ را در اختیارتان می‌گذارد.

قابلیت ضبط ویدئوی +HDR10 (با حداکثر وضوح 4K و نرخ‌فریم ۶۰ فریم‌برثانیه) سرانجام از حالت آزمایشی خارج شده و نتیجه‌ای فراتر از کیفیت استاندارد ویدیویی به‌نمایش می‌گذارد. به‌لطف سیستم تثبیت‌کننده‌ی تصویر اپتیکال، ویدئوهای گلکسی اس ۲۳ اولترا، واضح و پایدار هستند.

گوشی سامسونگ از پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 استفاده کرده که عملکرد یکپارچه و پردازش کارآمد را برای کارهای عکاسی و فیلمبرداری تضمین می‌کند. همچنین مدل اولترای خانواده گلکسی اس ۲۳ دارای حالت کاربردی‌ای به نام «Director’s View» است که ولاگرها و یوتیوبرها را هدف قرار داده و به آن‌ها امکان می‌دهد از تمام دوربین‌های دستگاه به‌طور همزمان برای ضبط فیلم استفاده کنند.

از سوی دیگر، حالت Super Steady از دوربین اولتراواید و فناوری لرزشگیر پیشرفته ویدیو (VDIS) برای به حداقل رساندن لرزش دوربین و تاری استفاده می‌کند. حالت فیلم‌برداری حرفه‌ای (Pro Video) نیز برای کنترل مقادیر ISO، سرعت شاتر، وایت بالانس و فوکوس به‌صورت دستی در این گوشی وجود دارد.

گلکسی S22 اولترا

s22 ULTRA 1 1

«گلکسی S22 اولترا» از ترکیب دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی (1/1.33 اینچی و دیافراگم f/1.8)، دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی (1/2.55 اینچی و دیافراگم f/2.2) و دو دوربین ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی اپتیکال سه‌برابری (1/3.52 اینچی و دیافراگم f/2.4) و ۱۰ برابری (1/3.52 اینچی و دیافراگم f/4.9) به‌عنوان مجموعه‌ی چهارگانه‌اش استفاده می‌کند. لنزهای واید و تله‌فوتو از لرزش‌گیر اپتیکال و تمامی دوربین‌ها از فوکوس لیزری و یا تشخیص فاز Dual Pixel بهره می‌برند.

می‌توانید با دوربین گلکسی اس ۲۲ اولترا ویدئوهایی با حداکثر وضوح 8K و نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کنید. برای ثبت لحاظ با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه وضوح 720p در دسترس است. این گوشی از فیلم‌برداری +HDR10 (البته به‌صورت آزمایشی) پشتیبانی می‌کند و نباید خروجی مشابه ویدئوهای Dolby Vision HDR ضبط‌شده با آیفون را از آن انتظار داشت.

گلکسی اس 22 اولترا از تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 قدرت می‌گیرد و صفحه نمایش بزرگی دارد که می‌تواند کارهای سنگینی مانند فیلمبرداری و ویرایش را به‌خوبی انجام دهد. گوشی ویژگی Director’s View را دراختیارتان قرار می‌دهد که به شما امکان می‌دهد حین ضبط ویدیو، پیش‌نمایش زنده‌ی هر پنج دوربین را مشاهده کنید و بین آن‌ها جابه‌جا شوید.

حالت Super Steady از فناوری تثبیت‌کننده‌ی پیشرفته از ترکیب لرزشگیر اپتیکال و لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی برای کاهش نوسانات دوربین و تاری حرکت در ویدیوها استفاده می‌کند. همانند گلکسی S23 اولترا به‌کمک قابلیت Pro Video به تنظیمات دستی دوربین هنگام فیلمبرداری دسترسی خواهید داشت.

گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس

My project 2 1675316498269

گلکسی S23 و S23 پلاس دارای دوربین‌‎های یکسانی هستند. دوربین سه‌گانه‌ی هر دو گوشی، ماژول‌های واید، تله‌فوتو و اولتراواید را شامل می‌شود.

دوربین واید از حسگر 1/1.56 اینچی ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و تله‌فوتو سه‌برابری از حسگر 1/3.94 اینچی ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 همراه با لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند. از سوی دیگر، دوربین اولتراواید از همان حسگر ۱۲ مگاپیکسلی نسل قبل بهره می‌برد. این حسگر ابعادی 1/2.55 اینچی داشته و پشت لنزی ۱۳ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای قرار دارد.

گوشی سامسونگ تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 را در دل خود دارد و از الگوریتم پردازش ویدیویی مبتنی‌بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند که نوردهی، رنگ، کنتراست و کاهش نویز را به‌صورت هوشمند انجام می‌دهد. حالت‌های ویدیویی منحصربه‌فردی نیز مانند Super Steady، Director’s View، Single Take، Pro Video، و حالت Expert RAW نیز برای داشتن بهترین تجربه کاربری ارائه می‌شود.

با گلکسی اس ۲۳ و اس ۲۳ پلاس امکان ضبط فیلم‌های 8K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه (بیت‌ریت ۸۰ مگابایت‌‌بر‌ثانیه)، 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه (بیت‌ریت ۸۰ مگابایت‌‌برثانیه) و Full HD با نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه (بیت‌ریت ۵۰ مگابایت‌‌بر‌ثانیه) وجود دارد. در ضمن، گوشی از استاندارد +HDR10 برای فیلم‌برداری HDR پشتیبانی می‌کند.

بهترین های اپل

آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس

01

در پنل پشتی، مجموعه‌ی دوربین سه‌گانه‌ای قرار دارد که شامل دوربین واید (سنسور 1/1.65 اینچی ۱۲ مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.5)، اولتراواید (سنسور 1/3.6 اینچی ۱۲ مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.8) و تله فوتو (سنسور 1/3.4 اینچی ۱۲ مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.8) می‌شود. آخرین لنز با قابلیت زوم اپتیکال سه برابری خود سوژه‌های دور را نزدیک‌تر کرده و تضمین می‌کند عکس‌های شما حتی در هنگام گرفتن سوژه‌های دور، واضح و دقیق باقی می‌مانند. همچنین با استفاده از دوربین اولتراواید نیز می‌توانید از سوژه‌های نزدیک به‌صورت ماکرو فیلم بگیرید.

دوربین آیفون 13 پرو می‌تواند با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه (بیت‌ریت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه) فیلم ضبط کند و وضوح بالا و جزئیات واقعی را ارائه دهد. علاوه‌بر این، می‌توانید لحظات خود را با وضوح 1080p و نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه (بیت‌ریت ۲۵ تا ۱۵۰ مگابایت‌برثانیه) ثبت کنید که برای ایجاد سکانس‌های اسلوموشن، جذاب به نظر می‌رسد. اپل همچنین با افزودن امکان ضبط ویدیو با فرمت ProRes (رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه) تأکید ویژه‌ای بر حرفه‌ای بودن این گوشی در زمینه فیلمبرداری کرده است.

به‌منظور ارائه تجربه‌ی بهتر، اپل قابلیت فیلم‌برداری Dolby Vision HDR را نیز به آیفون ۱۳ پرو آورده است. این قابلیت توانایی دارد فیلم شما را با طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها و جزئیات بیشتر غنی کند تا تصویر نهایی جذاب‌تر شود. توانایی مثال‌زدنی این گوشی حتی در هنگام فیلم‌برداری HDR نیز محدود نشده و همچنان می‌توانید با آخرین وضوح و نرخ‌فریم 4K@60fps به ثبت لحظات بپردازید. قابلیتی که همچنان آخرین گوشی‌های هوشمند پرچمدار بازار به‌خوبی از عهده آن برنمی‌آیند یا کیفیت خروجی آن‌ها به‌اندازه آیفون ۱۳ پرو مکس نیست. تمام دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو قابلیت فیلم‌برداری HDR را دارند.

آیفون ۱۳ پرو از تراشه‌ی A15 Bionic قدرت می‌گیرد که توان پردازشی و کارایی بی‌نظیری به دستگاه کوپرتینویی‌ها می‌دهد. این تراشه چندوظیفگی یکپارچه، رندر ویدیویی سریع و در کل تجربه‌ی کاربری‌ روان را تضمین می‌کند. همچنین، الگورتیم پردازش تصویر پیچیده‌ای در گوشی اپل وجود دارد که نوردهی، کنتراست و تعادل رنگ سفید را بهینه می‌کند و در نتیجه تصاویر و ویدیوهای واقعی‌تری ارائه می‌دهد.

آیفون ۱۳ پرو طیفی از حالت‌های فیلمبرداری ویژه را معرفی می‌کند که هر کدام نیازهای متفاوتی را برآورده می‌کند. از آن‌ها می‌توان به حالت سینمایی (Cinematic Mode) و Dolby Vision HDR اشاره کرد. اولی با تنظیم خودکار فوکوس در حین حرکت سوژه‌ها در کادر، حس‌و‌حال سینمایی را به ویدیوهای شما اضافه می‌کند و گزینه‌ی دوم صحنه‌ها را با پویایی خیره‌کننده ارائه می‌دهد. دوربین واید و تله‌فوتو هر دو دارای لرزش‌گیر اپتیکال تصویر هستند؛ لرزش‌گیر دوربین واید روی حسگر تعبیه شده است تا لرزش‌ها را روی این حسگر بزرگ، بهینه‌تر از گذشته مرتفع سازد.

آیفون ۱۳ پرو چالش‌هایی نیز برای کاربر هنگام فیلمبرداری دارد که از آن‌ها می‌توان به عمر باتری و وزن دستگاه اشاره کرد. همچنین قیمت آن نیز نسبت به دستگاه‌های دیگر موجود در بازار بالاتر است.

آیفون ۱۲ پرو مکس

iphone 12 PNG3

«آیفون 12 پرو مکس» با سیستم دوربین سه‌گانه، شامل دوربین واید (سنسور 1/1.65 اینچی ۱۲ مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.5)، اولتراواید (سنسور 1/3.6 اینچی ۱۲ مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.4) و تله‌فوتو (سنسور 1/3.4 اینچی ۱۲ مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.2) وارد بازار شد. در ضمن، در دوربین اصلی و تله‌فوتو از سیستم لرزش‌گیر به‌ترتیب روی حسگر و لنز استفاده شده است و همین باعث می‌شود فایل‌های نهایی بدون لرزش باشند.

دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۲ پرو مکس از لنزی با زوم اپتیکال ۲٫۵ برابری نسبت به تصویر دوربین اصلی استفاده می‌کند که به شما امکان می‌دهد از سوژه‌های دور با وضوح و دقت عکس بگیرید. قابلیت فیلمبرداری دستگاه نیز به همان اندازه چشمگیر است. گوشی هوشمند اپل ضبط ویدئو با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه یا وضوح 1080p و نرخ ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند. در ضمن، Dolby Vision HDR نیز تضمین می‌کند ویدیو رنگ‌های زنده و جزئیات پیچیده را به نمایش بگذارد.

آیفون ۱۲ پرو مکس از تراشه‌ی قدرتمند A14 Bionic استفاده می‌کند که چندوظیفگی یکپارچه و پردازش ویدیویی کارآمد را ارائه می‌دهد. همچنین الگوریتم پردازش تصویر پیشرفته‌ای که با قابلیت‌های یادگیری ماشینی غنی شده است، کیفیت تصویر و ویدئو را با بهبود نوردهی، کنتراست و تعادل رنگ سفید افزایش می‌دهد.

نسخه‌ی پرو مکس آیفون ۱۲ با ارائه‌ی ویژگی‌های تخصصی مانند حالت سینمایی و Dolby Vision HDR تجربه‌ی فیلم‌‎برداری را ارتقا می‌دهد. با این حال، دستگاه دارای نقاط ضعف خاصی است، از جمله محدودیت عمر باتری در طول جلسات فیلمبرداری طولانی، اندازه و وزن زیاد و برچسب قیمتی گزاف که می‌تواند دسترسی را برای برخی محدود کند.

آیفون ۱۳

png.monster 210

«آیفون ۱۳» مانند گذشته از ترکیب دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنزهای واید و اولتراواید در پنل پشتی استفاده می‌کند؛ البته حسگر دوربین اصلی اکنون ابعاد بزرگ‌تری دارد؛ در واقع دوربین اصلی آیفون ۱۳، با نمونه‌ی به‌کاررفته در آیفون ۱۲ پرومکس یکسان است.

دوربین واید آیفون ۱۳ از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۷ میکرومتری به‌همراه لنز ۲۶ میلی‌متری ۷ تکه با دیافراگم f/1.6 استفاده می‌کند. این دوربین از تمام پیکسل‌های خود برای فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌گیرد و سیستم لرزش‌گیر آن به‌موجب فناوری Sensor-shift به‌جای لنز، روی خود حسگر سوار است؛ بدین‌ترتیب دوربین می‌تواند با سرعت بیشتری، با لرزش‌ها مقابله‌به‌مثل کند.

دوربین اولتراواید از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری به‌همراه لنز فوق‌عریض ۱۴ میلی‌متری ۵ تکه با دیافراگم f/2.4 و میدان دید ۱۲۰ درجه بهره می‌برد. متأسفانه برخلاف آیفون ۱۳ پرو، از سیستم فوکوس خودکار خبری نیست.

به‌لطف موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌‌ای A15، در روشنایی روز، الگوریتم Smart HDR 4 برای تک‌تک افرادی که (تا ۴ نفر) در قاب منظره‌یاب دوربین قرار دارند، تنظیمات منحصربه‌فردی را در سطح کنتراست، نورپردازی و رنگ پوست پیاده می‌کند که عکس‌ها تا حد ممکن طبیعی به‌نظر برسند. Smart HDR 4 با تمامی دوربین‌ها دردسترس قرار دارد.

با آیفون ۱۳ می‌توانید ویدئوهایی با وضوح 4K (نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه) یا 1080p (نرخ ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه) هم در حالت عادی و هم HDR ضبط کنید. درضمن، حالت Cinematic از فیلم‌برداری Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کند؛ اما وضوح و نرخ آن به‌ترتیب به 1080p و ۳۰ فریم‌برثانیه محدود است، از سوی دیگر این حالت را تنها با دوربین‌های واید و سلفی دردسترس خواهید داشت.

در کنار تمام ویژگی‌هایی که آیفون ۱۳ را به گزینه‌ای عالی برای فیلم‌‎برداری تبدیل می‌کنند باید توجه داشته باشید که در آن از دوربین تله‌فوتو خبری نیست و این مسئله محدودیت‌هایی برای بعضی کاربران ایجاد خواهد کرد.

بهترین گوشی میان‌رده سامسونگ برای فیلم‌برداری

گلکسی A54

samsung a54 black 1 800x800 1

ترکیب سه‌گانه‌ی دوربین «گلکسی A54» شامل دوربین اصلی، اولتراواید و ماکرو می‌شود که به‌ترتیب ۵۰، ۱۲ و ۵ مگاپیکسلی هستند. از ویژگی‌های دوربین اصلی می‌توان به لنز واید، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر و f/1.8 اشاره کرد. لنز اولتراواید این گوشی نیز دارای پوشش ۱۲۳ درجه و دیافراگم f/2.2 است.

از دیگر ویژگی‌های مجموعه‌ی دوربین گلکسی A54 می‌توان به فیلم‌برداری 4K@30fps (بیت‌ریت ۸۰ مگابایت‌برثانیه) و 1080p@30/60fps (بیت‌ریت ۴۰ مگابایت‌‌برثانیه) اشاره کرد که نیازهای طیف‌ وسیعی از کاربران را پوشش خواهد داد.

درون گلکسی A54 از پردازنده Exynos 1380 استفاده شده که می‌تواند ارائه‌ی عملکرد دوربین قابل قبول را تضمین کند. علاوه بر این، مجموعه‌ای از حالت‌های ویدئویی خلاقانه، از جمله Super Steady Single Take و Pro Video به کاربران این امکان را می‌دهد تا خلاقیت خود را آشکار کنند.

ضعف اصلی گلکسی ای ۵۴ نداشتن دوربین تله‌فوتو است. البته برای گوشی هوشمندی میان‌رده این مسئله عجیب نیست.

بهترین گوشی شیائومی برای فیلم‌برداری

شیائومی 13 اولترا

xiaomi 13 ultra 1

یکی از بهترین گوشی‌های موجود نه صرفاً در برند شیائومی بلکه در میان شرکت‌های برتر، «شیائومی 13 اولترا» است که مجموعه‌ی دوربین توانمندی داشته و می‌توان برای فیلم‌برداری‌های باکیفیت به آن اعتماد کرد.

از همان ابتدا که شیائومی 13 اولترا معرفی شد، آن را پرچم‌دار دوربین‌محور چینی‌ها می‌دانستیم. دستگاهی با سخت‌افزار بی‌نظیر، اما طراحی‌ای عجیب. دوربین اصلی 50.3 مگاپیکسلی این محصول از حسگر یک اینچی IMX989 سونی با پشتیبانی از دیافراگم متغیر بین f/1.9 تا f/4.0 بهره می‌برد؛ درواقع، چنین مشخصاتی نوید امکان کنترل میزان نور ورودی و عمق میدان تصاویر و ویدیوها را می‌دهد.

شیائومی ۱۳ اولترا از سیستم دوربین پشتی چهارگانه بهره می‌برد. این محصول در کنار دوربین اصلی از یک دوربین اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی با f/1.8، اندازه 1/2.51 اینچی و زاویه‌ی دید ۱۲۲ درجه بهره می‌برد. دوربین تله‌فوتو این محصول نیز دو حسگر ۵۰ مگاپیکسلی همراه با لرزشگیر اپتیکال دارد که یکی از آن‌ها قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۲٫۵ برابری را ارائه می‌دهد و حسگر دوم امکان زوم پنج برابری را فراهم می‌کند. کلیه دوربین‌های این گوشی از فوکوس لیزری و تشخیص فاز دوال پیکسل بهره می‌برند.

بسته به حالت تنظیمات می‌توانید ویدئوهای 8K (سرعت ۲۴ فریم‌درثانیه)، 4K (سرعت ۶۰ فریم‌درثانیه) و Full HD (سرعت ۱۲۰ فریم‌برثانیه) ضبط کنید. بیت‌ریت هرکدام نیز به‌ترتیب ۱۰۵، ۵۰ و ۲۰ مگابایت‌برثانیه است.

درون نسخه‌ی اولترای شیائومی ۱۳ از Snapdragon 8 Gen 2 استفاده شده که نوید عملکردی روان و عالی را می‌دهد. همچنین در آن از الگوریتمی برای پردازش ویدیویی استفاده می‌شود که مبتنی‌بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است و می‌تواند صحنه را تجزیه‌وتحلیل و سپس نوردهی، رنگ، کنتراست و کاهش نویز را برای هر فریم بهینه کند. همچنین می‌تواند افکت‌ها و فیلترهای مختلفی را برای بهبود کیفیت و سبک ویدیو اعمال کند.

از دیگر ویژگی‌های شیائومی ۱۳ اولترا می‌توان به فیلم‌برداری دالبی‌ویژن 10 بیت HDR با وضوح 4K و نرخ‌فریم ۶۰ فریم‌برثانیه، اسلوموشن با نرخ‌فریم ۱۹۲۰ فریم‌برثانیه، Director Mode و فیلمبرداری 10Bit LOG اشاره کرد. در ضمن، حالت Pro Video به کاربر امکان کنترل دستی کامل تنظیمات ویدئو را می‌دهد.

شیائومی ۱۳ پرو

گوشی «شیائومی ۱۳ پرو» به دوربین سه‌گانه مجهز است. دوربین اصلی از حسگر یک اینچ معروف Sony IMX989 با وضوح ۵۰ مگاپیکسل همراه با فوکوس لیزری و PDAF استفاده می‌کند. این حسگر پیکسل‌های ۱٫۶ میکرومتری دارد و از لنز f/1.9 ساخت لایکا استفاده می‌کند. این لنز به سیستم Hyper OIS برای لرزش‌گیری مجهز است. دوربین اولتراواید این گوشی نیز از یک حسگر ۵۰ مگاپیکسلی با f/2.2 و زاویه دید ۱۱۵ درجه‌ای همراه با فوکوس خودکار بهره می‌برد.

از سوی دیگر، در دوربین تله‌فوتوی شیائومی ۱۲ پرو شاهد بهبود نسبت به نسل پیشین هستیم. این دوربین نیز حسگر ۵۰ مگاپیکسلی دارد و از لنزی با بزرگ‌نمایی ۳٫۲ برابری با المان شناور استفاده می‌کند. این سیستم متشکل‌ از گروهی داخلی از المان‌های لنز است که یکی از آن‌ها در راستای محور افقی به سمت جلو و عقب به‌حرکت درمی‌آید و با حرکت این المان، می‌توان محدوده‌ی فوکوس بین ۱۰ سانتی‌متری تا بی‌نهایت داشت.

می‌توانید توسط دوربین شیائومی ۱۳ پرو فیلم‌های 8K با نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه (بیت‌ریت ۱۰۵ مگابایت‌برثانیه) بگیرید. همچنین ثبت ویدئوهای 4K نیز با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه (بیت‌ریت ۵۰ مگابایت‌بر‌ثانیه) امکان‌پذیر است. از ویژگی‌های دیگر گوشی هوشمند مذکور می‌توان به فیلم‌برداری دالبی‌ویژن 10 بیت HDR با وضوح 4K و نرخ‌فریم ۶۰‌ فریم‌برثانیه، اسلوموشن با نرخ‌فریم ۱۹۲۰ فریم‌برثانیه، فیلم‌برداری 10 بیت LOG و حالت Pro Mode اشاره کرد.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز