تک نیوز > سامسونگ و اخبار تکنولوژی : سامسونگ برای حضور پررنگ‌تر در آمریکا، رقبایش را به چالش می‌کشد

سامسونگ برای حضور پررنگ‌تر در آمریکا، رقبایش را به چالش می‌کشد

104134642 GettyImages 143447993

سامسونگ گفته است که اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، تولید انبوه پردازنده‌های چهار نانومتری را سال آینده قبل از TSMC در خاک آمریکا شروع می‌کند.

سرمایه‌گذاری سنگین سامسونگ در صنعت تراشه‌سازی سرانجام جواب پس داده است. کسب‌و‌کار سامسونگ فاندری که تولید تراشه را برای شرکت‌های دیگر انجام می‌دهد و رقیب مستقیم TSMC محسوب می‌شود، با افزایش سهم بازار و درآمد مواجه شده است.

سامسونگ اواخر سال ۲۰۲۴ تولید انبوه پردازنده‌های چهار نانومتری‌اش را در خاک ایالات متحده شروع می‌کند. TSMC نیز با احداث کارخانه‌ی جدیدی در ایالت آریزونا هدف مشابهی در سر دارد؛ اما احتمالاً سامسونگ زودتر از TSMC خط تولید را راه‌اندازی خواهد کرد.

سامسونگ فاندری دیدگاه بسیار خوش‌بینانه‌ای نسبت‌ به جایگاهش در صنعت تراشه دارد و با تمام توان در تلاش است TSMC را پشت سر بگذارد. این گفته را کیونگ کایه‌هیون، یکی از مدیران ارشد سامسونگ، در سخنرانی جدیدی در دانشگاه ملی سئول مطرح کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری کوریا هرالد، کارخانه‌ی بعدی سامسونگ در نزدیکی شهر تیلور در ایالت تگزاس احداث می‌شود. این کارخانه، اولین مرکز تراشه‌سازی فوق پیشرفته‌ی سامسونگ در ایالات متحده در چند سال اخیر خواهد بود. سامسونگ با کارخانه‌ی تگزاس می‌تواند بیش‌از‌پیش اینتل و TSMC را به چالش بکشد.

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، کارخانه‌ی جدید سامسونگ تا پایان سال آینده‌ی میلادی تولید انبوه پردازنده را بر پایه‌ی لیتوگرافی‌های خانواده‌ی چهار نانومتری (شامل SF4E و SF4 و SF4P و SF4X و SF4A) شروع خواهد کرد.

آثار شروع‌به‌کار کارخانه‌ی موردبحث را به‌صورت فوری در بازار نخواهیم دید، اما سامسونگ می‌تواند با قطعیت ادعا کند که در زمینه‌ی تولید پردازنده‌ی چهار نانومتری در خاک آمریکا از TSMC پیشی گرفته است. با همه‌ی این‌‌ها، سامسونگ همچنان عقب‌تر از اینتل خواهد بود. اینتل گفته که پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی 20A (دو نانومتری) را در سال ۲۰۲۴ و پردازنده‌های 18A (معادل ۱٫۸ نانومتر) را نهایتاً در سال ۲۰۲۵ تولید می‌کند.

در فصل دوم سال جاری میلادی، سهم سامسونگ فاندری در بازار به ۱۱٫۷ درصد رسید؛ درحالی‌که فصل قبل‌تر سهم این شرکت ۹٫۹ درصد بود. سامسونگ همچنین توانست درآمدش را از ۲٫۷۵۷ میلیارد دلار در فصل اول به ۳٬۲۳۴ میلیارد دلار در فصل دوم برساند. TSMC با سهم ۵۶٫۴ درصدی همچنان بزرگ‌ترین تراشه‌سازِ قراردادی دنیا است.

سامسونگ با احداث کارخانه در خاک ایالات متحده در تلاش است جلوی افزایش قیمت CPU را بگیرد؛ چون با این کار پردازنده‌هایی که به شرکت‌های آمریکایی فروخته می‌شوند، شامل مالیات واردات نخواهند شد. باوجود‌این، افزایش هزینه‌ی توسعه‌ی لیتوگرافی‌های جدید ممکن است در نهایت باعث افزایش قیمت CPU Intel و سامسونگ و سایر شرکت‌ها شود.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز