تک نیوز > میان رشته ای : یک کرم لوله‌ای پس از 46 هزار سال از درون یخ‌ها بیرون آمد و شروع به تولیدمثل کرد!

یک کرم لوله‌ای پس از 46 هزار سال از درون یخ‌ها بیرون آمد و شروع به تولیدمثل کرد!

6d9e31a03544f76e03667eb1b734454e

پژوهشگران در پژوهشی جالب‌توجه یک کرم لوله‌ای 46 هزار ساله را که در خاک منجمد سیبری قرار داشت، از خواب بیدار کردند. نکته عجیب‌تر اینجا بود که این کرم پس از آغاز مجدد زندگی خود، شروع به تولیدمثل کرد.

به گزارش واشنگتن پست، دانشمندان یک کرم ماده میکروسکوپی را کشف کرده‌اند که از حدود 46 هزار سال پیش در خاک منجمد سیبری گیر افتاده بود. این جانور پس از احیای دوباره، از طریق فرایندی موسوم به بکرزایی که در آن نیازی به جفت وجود ندارد، شروع به تولیدمثل کرد.

محققان می‌گویند این کرم هزاران سال را در حالتی موسوم به کریپتوبایوسیس یا نهان‌زیوی سپری کرده است. در این حالت که تقریباً می‌تواند تا ابد ادامه یابد، تمام فرایندهای سوخت‌وساز متوقف می‌شوند. تجزیه‌و‌تحلیل دنباله ژنوم این کرم نیز نشان داده که این موجود متعلق به گونه‌ای تعریف‌نشده از کرم‌هاست.

تصویر کرم لوله‌ای که در خاک منجمد سیبری پیدا شده

کرم لوله‌ای

دانشمندان به این گونه نام Panagrolaimus kolymaensis را داده‌اند و می‌گویند این گونه می‌تواند خیلی بیشتر از سایر گونه‌های کرم‌ها در حالت سکون بماند و به خواب برود. «ویلیام کرو»، نماتولوژیست دانشگاه فلوریدا که در این مطالعه دخیل نبوده است، حدس می‌زند که این کرم متعلق به گونه‌ای انقراض‌یافته از 50 هزار سال پیش باشد.

این که کرم Panagrolaimus kolymaensis بیش از 40 هزار سال زنده مانده، برای پژوهشگران شوکه‌کننده نیست، چون آن‌ها سال‌هاست می‌دانند که ارگانیزم‌های میکروسکوپی می‌توانند کارکردهای بیولوژیکی خود را متوقف کنند. در این مقاله نیز آمده است: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که نماتدها مکانیزم‌هایی را تکامل داده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد که در مقیاس‌های زمانی زمین‌شناسی زندگی خود را متوقف کنند.»

«هالی بیک»، زیست‌شناسی اعماق دریا، تخمین می‌زند که در محیط‌های متنوعی مثل گودال‌ها، دشت‌ها، صحراها و مناطق آتشفشانی میلیون‌ها گونه نماتد وجود داشته باشد. نماتد یا نخ‌سان‌تباران به دسته‌ای از کرم‌های لوله‌ای گفته می‌شود که یکی از متنوع‌ترین شاخه‌های زیست‌شناسی را در بر گرفته است.

نتایج یافته‌های دانشمندان در مجله PLOS Genetics منتشر شده است.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز