تک نیوز > اپل و اخبار تکنولوژی : مک او‌اس سونوما با پشتیبانی از ویجت‌های دسکتاپ و گیم مود معرفی شد

مک او‌اس سونوما با پشتیبانی از ویجت‌های دسکتاپ و گیم مود معرفی شد

MacOS Sonoma 01

اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان ۲۰۲۳ از نسخه جدید سیستم‌عامل دسکتاپ خود رونمایی کرد. این سیستم‌عامل که مک او اس سونوما (Sonoma) نام دارد، به قابلیت‌های جدیدی مانند پشتیبانی از ویجت‌ها و امکان استفاده از اسکرین‌سیورهای متنوع به‌عنوان والپیپر پشتیبانی می‌کند. طبق استراتژی کنونی اپل، پیش‌نمایش مک او اس سونوما برای توسعه‌دهندگان از امروز آغاز شده است و نسخه بتای عمومی آن نیز طی هفته‌های آتی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

MacOS Sonoma 02.jpg

مک او اس ۱۴ که سونوما نام دارد، ویجت‌های تعاملی را به دسکتاپ می‌آورد. در این سیستم‌عامل زمانی که پنجره‌ای را باز کنید، ویجت‌ها در پس‌زمینه محو می‌شوند تا تمرکز شما را به‌هم نزنند. همچنین اگر آیفون و مک‌بوک شما به یک شبکه وای‌فای متصل باشند، می‌توانید ویجت‌ها را از موبایل به دسکتاپ منتقل کنید. ویجت‌های مک او اس نیز کاملاً تعاملی هستند و به عنوان مثال می‌توانید وسیله نقلیه هوشمند خود را از طریق دسکتاپ کنترل کنید.

MacOS Sonoma 03.jpg

مک او اس سونوما به قابلیتی به نام گیم مود (Game Mode) مجهز شده است تا تجربه گیمینگ روی این سیستم‌عامل محبوب را کمی بهتر کند. به گفته اپل، با فعال‌کردن گیم مود، تأخیر صدا برای ایرپادز کاهش می‌یابد. همچنین اگر از کنترلر ایکس‌باکس یا پلی‌استیشن برای بازی‌کردن روی مک استفاده می‌کنید، در حالت گیم مود نرخ نمونه‌گیری بلوتوث 2 برابر می‌شود تا تأخیر کمتری را تجربه کنید. اپل برای اینکه دل گیمرها را به‌دست بیاورد، یکی از اسطوره‌های دنیای گیم، یعنی «هیدئو کوجیما» را نیز روی صحنه آورده است تا اعلام کند که بازی محبوب «دث استرندینگ» (Death Stranding) به‌زودی به مک او اس خواهد آمد. همچنین با API جدید اپل، پورت‌کردن بازی‌های ویندوزی به مک ساده‌تر خواهد شد. با وجود تمام موارد فوق، هنوز نمی‌توان مک او اس را پلتفرم محبوبی برای گیمرها در نظر گرفت.

مک او اس سونوما قابلیت‌های جدیدی را به سافاری اضافه کرده است. در این سیستم‌عامل، اپلیکیشن‌های تحت وب (Web App) تجربه‌ای بسیار نزدیک به اپ‌های نیتیو را در اختیار شما می‌گذارند. این اپ‌ها را می‌توانید به داک دسکتاپ متصل کرده و نوتیفیکیشن‌های آن‌ها را همانند اپ‌های عادی دریافت کنید. سافاری حالا از پروفایل‌های کاربری نیز پشتیبانی می‌کند. اشتراک رمز عبور از طریق Keychain آی‌کلاد نیز ساده‌تر می‌شود.

برچسب ها :

سارا

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز